English for Specific Purposes: mapping discourse genres in a technical school

Authors

  • Raquel Bevilaqua Colégio Técnico Undustrial de Santa Maria, da Universidade Federal de Santa Maria
  • Patricia de Teixeira de Oliveira Didoné

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i2a7

Keywords:

ESP, Discourse genres, Professional education

Abstract

The expansion of the Federal Network of Vocational, Scientific, and Technological Education, which comprises many federal institutions aimed at secondary and post-secondary professional education throughout the country, presents a challenge for English language teachers, as they will be required to teach to a wide range of audiences. The lack of familiarity with the different professional areas is often an obstacle, worsened by the lack of teaching materials directed towards the different professional areas. As such, teachers are often faced with the need to produce one's teaching material, and ESP can contribute by helping the language teacher investigate their students' literacy needs. As a result, this study presents the findings of a student needs analysis whose aim was to map discourse genres for academic and professional purposes, which could aid in developing both an ESP course design and pedagogical material for four post-secondary technical courses offered by a technical school in Rio Grande do Sul. Data collection drew on unstructured interviews with students and their domain specialists and two semi-structured questionnaires.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel Bevilaqua, Colégio Técnico Undustrial de Santa Maria, da Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos pela UFSM (2015). Realiza suas pesquisas na área de (multi)letramento(s) e ensino de inglês para fins específicos. Atualmente, é professora de inglês e produção textual do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria e desenvolve suas atividades docentes em cursos de nível médio, técnico e tecnológico.

Patricia de Teixeira de Oliveira Didoné

Patrícia Didoné has a degree in English Language and Literature from the Federal University of Santa Maria (UFSM). She is currently teaching at independent language schools as well as local high schools. Academically, Patricia is pursuing a degree in Media Discourse Analysis, and she is member of the Research and Teaching Laboratory for Reading and Writing (LabLeR) through the project “Critical analysis of multimodality: language science for multi-courses”.

References

ANTHONY, l. 2004. AntConc: A Learner and Classroom Friendly, Multi-Platform Corpus Analysis Toolkit. IWLeL 2004: An Interactive Workshop on Language e-Learning, Tokyo, pp 7-13.

BAZERMAN, C. 2005.Gêneros textuais, tipificação e interação. In: BAZERMAN, C.; DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Org.). 2005. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, pp.19-46.

BAWARSHI, A.; REIFF, M. J. 2010. Genre: an introduction to history, theory, research, and pedagogy. West Lafayette: Parlor Press.

BRASIL. 2000. Parâmetros Curriculares Nacionais – Linguagens, códigos e suas tecnologias do ensino médio. Available at: http://portal.mec.gov.br/seb/ arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Access in: Mar. 2018.

BRASIL. 2008. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 dez. Seção 1, p. 1.

COLÉGIO TÉCNICO INDUSTRIAL DE SANTA MARIA. 2019. Projeto Político-pedagógico do Curso Técnico Subsequente em Eletromecânica. Santa Maria, UFSM, CTISM.

COLÉGIO TÉCNICO INDUSTRIAL DE SANTA MARIA. 2018a. Projeto Político-pedagógico do Curso Técnico Subsequente em Eletrotécnica. Santa Maria, UFSM, CTISM.

COLÉGIO TÉCNICO INDUSTRIAL DE SANTA MARIA. 2018b. Projeto Político-pedagógico do Curso Técnico Subsequente em Eletrônica. Santa Maria, UFSM, CTISM.

COLÉGIO TÉCNICO INDUSTRIAL DE SANTA MARIA. 2018c. Projeto Político-pedagógico do Curso Técnico Subsequente em Automação Industrial. Santa Maria, UFSM, CTISM.

BRASIL. 2016. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. Brasília. Available at: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=41271-cnct-3-edicao-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192>. Access in: Jun, 2018.

CRISTOVAO, V. L.; BEATO-CANATO, A. P. M. 2016. A formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuais. D.E.L.T.A., 32.1: 45-74.

DUDLEY-EVANS, T. 1987. Genre Analysis and ESP. ELR Journal (1), Birmingham: ELR.

FLOWERDEW, L. 2013. Needs analysis and curriculum development in ESP. In: PALTRIDGE, B., STARFIELD, S. (eds). 2013. The handbook of English for Specific Purposes. Boston: Wiley-Blackwell. pp. 325-346.

GRUSIN, M. How to read a data-sheet. Retrieved from: https://www.sparkfun.com/tutorials/223. Access in: July, 2019.

HEMAIS, B.; BIASI-RODRIGUES, B. 2005. A proposta sócio-retórica de John M. Swales para o estudo de gêneros textuais. In: MEURER, J. L; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, pp. 108-129.

HILGARTNER, S. 1990. The dominant view of popularization: conceptual problems, political uses. Social Studies of Science, 20.3: 519-139.

HYLAND, K. 2010. Constructing proximity: relating to readers in popular and professional science. Journal of English for Academic Purposes, v. 9, pp. 116-127.

HYLAND, K. 2007. English for Specific Purposes: some influences and impacts. In: CUMMINS, J; DAVISON, C. (Eds). International Handbook of English Language Teaching. Springer, US, pp. 379-390.

HYLAND, K. 2006. English for Academic Purposes. An Advanced Resource Book. Oxon: Routledge.

LABELLA-SÁNCHEZ, N. 2014. Análise de necessidades com base em gênero para orientar a produção de material didático em espanhol: gêneros profissionais do ramo imobiliário. RBLA, Belo Horizonte, 14.3: 635-660.

LAUDARES, J. B.; TOMASI, A. 2003. O técnico de escolaridade média no setor produtivo: seu novo lugar e suas competências. Educ. Soc., Campinas, 24.85: 1237-1256.

MOTTA-ROTH, D. 2008. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. D.E.L.T.A., 24.2: 341-383.

MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. 2015. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, v. 19, pp. 22-31.

PALTRIDGE, B. 2013. Genre and English for Specific Purposes. In: PALTRIDGE, B., STARFIELD, S. (eds). 2013. The handbook of English for Specific Purposes. Boston: Wiley-Blackwell. pp. 347-366.

RAMOS, R. C. G. 2017. Gênero, IFA e design de cursos: relato de uma experiência. D.E.L.T.A., 33.3: 787-810.

RICHARDS, J. C.; FARRELL, T.S.C. 2005. Professional Development for Language Teachers: Strategies for Teacher Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

TARQUINI, G.; McDORMAN, R. 2019. Videotutorials: an expanding audiovisual genre. The Journal of Specialised Translation, 32, pp. 146-170.

SWALES, J. M. 2004. Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

SWALES, J. M. 1990. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.

VYGOSTSKY, L. 1978. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

WINCKLER, C.R.; SANTAGALA, S. 2012. A educação profissional técnica de nível médio no Brasil: transição para um novo modelo? Indic. Econ. FEE, Porto Alegre, 39.3: 97-110.

Published

2022-01-20

How to Cite

Bevilaqua, R., & Didoné, P. de T. de O. (2022). English for Specific Purposes: mapping discourse genres in a technical school. The ESPecialist, 42(2). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i2a7

Issue

Section

Papers