Mediation in Teletandem: a locus to experience teacher learning and reflection

Authors

  • Ana Luiza Guisso de MORAES Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, São Paulo, Brasil. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa
  • Ana Cristina Biondo SALOMÃO Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, São Paulo, Brasil. Departamento de Letras Modernas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i1a11

Abstract

This paper presents the results of an investigation on how mediation sessions in the Teletandem Brazil: Foreign languages for all project can be characterized as a locus for foreign language teacher education. At UNESP-Araraquara, mediations have been carried out aiming at fostering participants’ reflections by means of group sessions led by undergraduate and graduate students in languages and linguistics with knowledge and experience in Teletandem. Based on sociocultural theory (VYGOTSKY, 2007), the research focused on the role of mediators as the most competent peers in the scaffolding process and the strategies used to conduct the sessions. The data were collected by audio and video recordings of the mediation sessions and an interview with two mediators from different groups. Through qualitative methodology and an interpretive approach, the analyses show that, in a reasonably comparable way to the structure of a language class, mediators help learners in this telecollaborative context by sequencing themes and activities, using the scaffolding process and following the mediation guidelines for reflective practice. Resonating other research in Teletandem context, the results point to mediation sessions as a collaborative pedagogical practice context for teacher educators to develop teacher learning and reflection.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDREU-FUNO, L. B. 2015. Teletandem: um estudo sobre identidades culturais e sessões de mediação da aprendizagem. Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista.

CAMPOS, B. S; KAMI, C. M. C.; SALOMÃO, A. C. B. 2021. A mediação no Teletandem durante a pandemia da COVID-19. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, ano 20, n. 1, p. DT3.

CANDIDO, J. 2010. Teletandem: sessões de orientação e suas perspectivas para o curso de letras. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista.

DÖRNYEI, Z. 2007. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford University Press.

ELLIS, R. 2008. Sociocultural theory and second language acquisition. In: ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press.

ELSTERMANN, A. K. 2017. Learner Support in Telecollaboration: Peer Group Mediation in Teletandem. Doctoral Dissertation, Ruhr-Universität.

EVANGELISTA, M. C. R. G.; SALOMÃO. A. C. B. 2019. Mediation in Teletandem: from face to face sessions to reflective journals. Pandaemonium ger., 22.36: 153-177.

FERNANDES, A. M.; TELLES, J.A. 2015. Teletandem: enfoque na forma e o desenvolvimento do professor de língua estrangeira. Revista de Estudos da Linguagem, 23.1: 261-287.

FIGUEIREDO, F. J. Q. 2019. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. Parábola.

GARCIA, D. N. M. 2015. A logística das sessões de interação e mediação no teletandem com vistas ao ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras. Estudos Linguísticos, 44.2: 725-738.

GARCIA, D. N. M.; SOUZA, M. G. 2018. Teletandem mediation on Facebook. Revista do GEL, 15.3: 155-175.

MITCHELL, R; MYLES, F. 2004. Second language learning theories. Hodder Arnold.

RICHARDS, J. C.; LOCKHART, C. 1994. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.

SALOMÃO, A. C. B. 2008. Gerenciamento e estratégias pedagógicas na mediação dos pares no teletandem e seus reflexos para as práticas pedagógicas dos interagentes. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista.

SALOMÃO, A. C. B. 2011. A formação do formador de professores: perspectivas de colaboração entre graduandos e pós-graduandos no projeto Teletandem Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 11.3: 653-677.

SALOMÃO, A. C. B.; SILVA, A. C.; DANIEL, F. G. 2009. A aprendizagem colaborativa in-tandem: Um olhar sobre seus princípios. In: TELLES, J. A. (Org.). 2009. Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para a aprendizagem de línguas no século XXI: 75 – 92. Pontes.

SARTORI, J. S. 2021. A sessão de mediação no teletandem: um estudo sobre sua estrutura com base na Análise da Conversação. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista.

SOUZA, M. G.; ZAKIR, M. A.; GARCIA, D. N. M. 2021. An overview of Teletandem mediation courses for teacher education. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 37.1: 1-24.

TELLES, J.A. 2015. Learning foreign languages in teletandem: Resources and strategies. DELTA – Revista de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 31.3: 651-680.

TELLES, J. A.; MAROTI, F. A. 2009. Teletandem: Crenças e respostas dos alunos. Revista Teoria e Prática da Educação, 12: 37-58.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M.L. 2006. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT. The Especialist, 27.2: 189-212.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. 2006. Foreign language learning in-tandem: Theoretical principles and research perspectives. The Especialist, 27.1: 83 – 118.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. 2009. Ensino e aprendizagem de línguas em tandem: princípios teóricos e perspectivas de pesquisa. In: TELLES, J. A. (Org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para a aprendizagem de línguas no século XXI: 19 - 40. Pontes.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. 2012. A formação do Professor de Línguas de uma Perspectiva Sociocultural. Signum: Estudos da Linguagem, 15.2: 457-480.

VYGOTSKY, L. S. 2007. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. Trad.: J. Cipolla Neto, L. S. M. Barreto, S. C. Afeche. Martins Fontes.

WONG-FILLMORE, L. 1985. When does teacher talk work as input? In: GASS, S.; MADDEN, C. (eds.). Input in Second Language Acquisition: 17 – 50. Newbury House.

WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. 1976. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17: 89-100.

Downloads

Published

2022-01-26

How to Cite

MORAES , A. L. G. de, & SALOMÃO , A. C. B. . (2022). Mediation in Teletandem: a locus to experience teacher learning and reflection. The ESPecialist, 43(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i1a11