Text reviewers’ beliefs about the expression “já que”
an analysis from Language Policy perspective
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i4e65001Keywords:
Linguistic beliefs, Language management, Text review, Conjunctional periphrasis já queAbstract
This paper aims to analyse the text reviewer’s beliefs about the use of the expression “já que” in academic genres. The analysis is based on Spolsky's Language Management Theory (2004, 2009, 2021). Regarding methodological approach, this research is qualitative in nature and fits into an interpretive paradigm, as described by Angel Lin (2015). An online questionnaire was prepared and answered by ten Brazilian textual reviewers. As the results, the following two main beliefs regarding this expression were identified: first, it is understood as less formal, and consequently less suitable for the academic genres than other cohesive elements; second, it is understood as semantically imprecise or generalizing, being suggested to be replaced in academic texts.
Metrics
References
ALMEIDA, N. M. de. Gramática Metódica da Língua Portuguesa. 33ª. ed. São Paulo: Saraiva, 1985.
BALESTERO, M. de S. Definições terminológicas da revisão de texto: estudos iniciais para a elaboração de um glossário. 2019. Dissertação. (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/d6e31465-32ab-493a-b59f-8b1c76dabc5c/content . Acesso em: 03 out. 2023.
BARBOSA, V. F. Uma voz apagada? Análise da atividade de revisão de textos acadêmicos sob as perspectivas bakhtiniana e ergológica. 2017. Tese. (Doutorado em Letras) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7865/5/TES_VANESSA_FONSECA_BARBOSA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.
BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Linguística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem & ensino, Pelotas, v. 7, n. 1, jan.-jul., p. 123-156, 2004.
FARIA, J. C. A. de. Revisor de texto: um profissional invisível? Revista do Instituto de Ciências Humanas, Belo Horizonte, v. 14, n. 9, p. 58-86, 2018. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/revistaich/article/view/17582/13300 . Acesso em: 22 nov. 2022.
LEMOS, P. S.; PEREIRA, M. H. de M. Revisão textual e a construção de memória. In: Colóquio Nacional, 12, Colóquio Internacional Do Museu Pedagógico, 5, 2017, Vitória da Conquista. Anais [...]. Bahia, UESB. p. 1923-1928.
LIN, A. M. Y. Researcher positionality. In: HULT, F. M.; JOHNSON, D. C. (Orgs.). Research methods in Language Policy and Planning: a pratical guide. UK: Wiley Blackwell, 2015. p. 21-32.
LONGHIN-THOMAZI, S. R. Considerações sobre gramaticalização de perífrases conjuncionais de base adverbial. VEREDAS - Rev. Est. Ling., Juiz de Fora, v. 8, n. 1 e 2, jan./dez, p. 215-232, 2004.
MACEDO, D. S. As contribuições da Análise de Discurso Crítica e da Multimodalidade à revisão textual. 2013. Dissertação. (Mestrado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
NASCIMENTO, L. da S. do. Revisor de textos: concepções e formação do profissional em Minas Gerais. 2014. Dissertação. (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
NEVES, M. H. de M. Gramática de usos do português. São Paulo: UNESP, 2000.
PORTO, H. M. S. do. A formação crítico-reflexiva do revisor de textos: a construção da profissionalidade em uma empresa júnior. 2018. Dissertação. (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/16855/DIS_PPGLETRAS_2018_PORTO_HALYNE.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em: 15 nov. 2023.
República da Guiné-Bissau. Lei nº 7, de 12 de novembro de 2007. Guiné-Bissau: Assembleia Nacional Popular, 2007.
SANTOS, M. M. d. O fenômeno de gramaticalização da perífrase conjuncional já que e sua configuração discursivo-pragmática em textos orais e escritos da cidade de Natal. 2018. Dissertação. (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/19168/1/MacelioMacedoDosSantos_Dissert.pdf . Acesso em: 10 out. 2023.
SOARES, J. C. É só gramática? A leitura multimodal do revisor de textos publicitários à luz da Semiótica Social. 2022. Dissertação. (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
SOUSA, L. R. O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais. Dissertação. 2015. (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/10693/disserta%C3%A7%C3%A3o_luciana_rugoni_ppgl_ufscar.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em: 10 out. 2023.
SOUSA, S. C. T.; SILVA, M. E. M. E. O estatuto e as crenças de estudantes do PEC-G em relação à língua portuguesa: 'o português é muito importante.'. Prolíngua, João Pessoa, v. 15, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/51889/31834 . Acesso em: 07 ago. 2024.
SOUSA, S. C. T.; SOARES, M. E. A teoria de gestão da língua de Bernard Spolsky. In: SEVERO, C. G. (Org.). Políticas e direitos linguísticos: revisões teóricas, temas atuais e propostas didáticas. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2022, v. 1, p. 101-126.
SPOLSKY, B. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
SPOLSKY, B. Language management. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
SPOLSKY, B. Rethinking Language Policy. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021.
VOLKWEIS, F. X. O papel do revisor: é preciso pedir ao óbvio que se justifique. 2020. Dissertação. (Mestrado em Letras). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/216077/001119746.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em: 10 out. 2023.
WITTKE, C. I.; LEMOS, M. E. Contribuições da tecnologia no ofício de revisar textos: os processadores de textos e a internet como instrumentos facilitadores desse processo. Revista Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, set.-dez, p. 188-202, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20614/13569 . Acesso em: 23 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.