"This project is about me"

the impact of gender and sexuality discrimination at school

Authors

  • Renata Targino de Figueiredo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Cíntia Velasco Santos Colégio Universitário Geraldo Reis (Coluni), Niterói, RJ, Brasil.
  • Renata Oliveira Azeredo Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68087

Keywords:

Gender Discrimination, CHAT, Identities, Emotions, Affections

Abstract

This article aims to investigate data generated from the accounts of female students and teachers from a public state school in Rio de Janeiro, gathered in a medium-length documentary produced by a group of 3rd grade high school students from the same school. The narratives are centered on the theme of gender discrimination and sexuality in the school context. The notions of identity, emotions and affections, in the different communicative situations reported, will be examined, using the theoretical basis of linguistic science and social psychology. The study considers the context of production and the effects of meanings constructed in language, analyzing the engaged stance of the group that produces the film, in the process of preparing and executing this collective project. We seek to understand the notion of collectividual, elaborated by Stetsenko (2013) in this critical social and pedagogical practice, within the framework of the Historical-Cultural Activity Theory (CHAT), initiated by Vygotsky (1930; 1934).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CENCI, A. DAMIANI, M. Desenvolvimento da teoria histórico-cultural da atividade em três gerações: Vygotsky, Leontiev e Engeström. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, p. 919-948, 2018. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16594. Acesso em: 8 nov. 2023.

DOCUMENTÁRIO: discriminação sexual e de gênero. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (25 min). YouTube. Disponível em: https://youtu.be/yelIQkbTzlY?si=BUdgGJ3d5wqkVgjO. Acesso em: 10 nov. 2023.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GOMES, N. O movimento negro educador: saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2021.

LIVE - Apresentação do Projeto Conexão Gentileza. [S. l.: s. n.], 2022. Publicado pelo canal Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. YouTube, 1 jun. de 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0xIwApbmtPQ. Acesso em: 28 ago. 2024.

GRACIANO, M. Formação para os letramentos: a atividade social de produção de um jornal eletrônico. In: Simpósio Nacional de Letras e Linguística, 2013, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: EDUFU, 2013, v. 3, n. 1, p. 01-14. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/pt/arquivos/silel2013/2210.pdf. Acesso em: 16 mai. 2025.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes, 1989.

MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2021.

NICOLAIDES, C. S.; BRAGA, J. C.; VARGAS, B. Q. O uso de um instrumento de autorreflexão em um contexto de formação inicial de professores de línguas com vistas ao desenvolvimento do letramento crítico e à transformação social – a autonomia sociocultural, as tecnologias e suas inter-relações. Calidoscópio, UNISINOS/RS, p. 494-508, 2021.

Organização Nossa Casa. Conquistas do feminismo no Brasil. s/d. Disponível em: https://nossacausa.com/conquistas-do-feminismo-no-brasil/. Acesso em: 26 ago. 2024.

PEIXOTO JUNIOR, C. Sobre o corpo-afeto em Espinosa e Winnicott. Revista Epos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, dez, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178700X2013000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2024.

SANTOS, J.; SANTADE, M. Teoria da Atividade Sócio-Histórico Cultural: uma proposta para a prática de produção de textos escritos pela argumentação. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, v. 18, jul-dez, 2012.

SPINOZA, B. Ética. Tradução Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

STETSENKO, A. The challenge of individuality in Cultural-Historical Activity Theory: “Collectividual” dialectics from a Transformative Activist Stance. Outlines-Critical Practice Studies: 14(2), 7-28, 2013.

STETSENKO, A. The transformative mind: expanding Vygotsky’s approach to development and education. New York, NY: Cambridge University Press, 2017.

TASSONI, E. C. M.; LEITE, S. A. da S. Um estudo sobre emoções e sentimentos na aprendizagem escolar. Comunicações, Piracicaba, Ano 18, n. 2, p. 79-91, jul-dez. 2011. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/933. Acesso em: 15 dez. 2023.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2025-06-11

How to Cite

Figueiredo, R. T. de, Santos, C. V., & Azeredo, R. O. (2025). "This project is about me": the impact of gender and sexuality discrimination at school. The ESPecialist, 46(1), 481–497. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68087

Issue

Section

The affective turn in Applied Linguistics