English Language Teacher Education

A Complexity Lens on the Graduate Profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73737

Keywords:

Complexity Epistemology, Auto-hetero-ecoformation, Teaching

Abstract

The 21st century is characterized by crises affecting various sectors of society, including the field of education. In this context, our article aims to analyze the profile of graduates from English Language Teacher Education programs through the lens of Complexity theory. This analysis is based on Resolutions CNE/CP No. 2/2019 and CNE/CP No. 4/2024, which establish the National Curriculum Guidelines for Initial Teacher Education for Basic Education and the National Common Core for Initial Teacher Education. We utilized a qualitative documentary research approach, aiming for an integration of a planetary, critical, and reflective educational framework. Drawing upon the concepts of auto-hetero-ecoformation (Freire, 2009; Freire & Leffa, 2013) and the Epistemology of Complexity (Freire & Petraglia, 2023), the article underscores the theoretical convergences with the new resolution. It portrays a graduate profile of an individual in constant transformation, who is responsible for their own continuous learning (self-formation), values the collective exchange of knowledge (hetero-formation), and adapts their practices to the educational environment (eco-formation), thereby balancing tradition and innovation to foster a humanizing education that is responsive to both local and global demands.

References

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica, 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura), 2024.

BRITO, Márcia Regina de. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Rede de Avaliação, Campinas, v. 13, n. 3, nov. 2008. p. 841-850.

COSTA, Alan Ricardo. Contribuições para uma cartografia complexa da ontoepistemogênese: autonarrativas e formação docente na Educação a Distância. 2021. 189f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade de Santa Cruz do Sul - RS, 2021.

FIALHO, Vanessa Ribas; COSTA, Alan Ricardo; BEVILÁQUA, André Firpo. (2024). Auto-heteroecoformação Tecnológica de Professores de Línguas: um olhar complexo sobre o Projeto pedagógico de Cursos de Licenciatura em Letras. Educação & Linguagem, 26(2), 173–196. https://doi.org/10.15603/2176-0985/el.v26n2p173-196

FREIRE, Maximina; PETRAGLIA, Izabel. Complexidade: paradigma ou epistemologia? Thomas Kuhn e Edgar Morin para além da terminologia, refletindo sobre contribuições educacionais. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 23, n. 78, p. 979–995, 2023. DOI: 10.7213/1981-416X.23.078.DS01. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/30303 . Acesso em: 29 set. 2024.

FREIRE, Maximina; LEFFA, Vilson José. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.) Linguística Aplicada na Modernidade recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, v. 1, p. 59-78.

FREIRE, Maximina. Formação Tecnológica de professores, problematizando, refletindo, buscando... In: SOTO, U.; MAYRINK, Mônica Ferreira.; GREGOLIN, Isadora Valencise. (Org.) Linguagem, Educação e Virtualidade: experiências e reflexões. Cultura Acadêmica, 2009.

FREIRE, Maximina. Linguística Aplicada, Complexidade e Transdisciplinaridade: tecendo redes de sentido e articulando saberes. Educação & Linguagem, v. 23, n. 1, 2020, p. 245-261.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do Ensino e Formação do Professorado. São Paulo: Moderna, 2015.

LEFFA, Vilson José. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, Vilson J. (Org.) O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas, 2001, v. 1, p. 333-355.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Da aplicação de Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: PEREIRA, Regina Celi; ROCA, Pilar. (Org.) Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo, SP: Contexto, 2009.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2006.

MORIN, Edgar. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado da. (Org.) Para navegar no século XXI: Tecnologias do Imaginário e Cibercultura. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs. 2000. Disponível em http://www.proead.unit.br/professor/ronaldonl/arquivos/textos/Da%20necessidade%20de%20um%20pensamento%20complexo_Edgar%20Morin.doc . Acesso em janeiro de 2011.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Trad.: Eliane Lisboa. 4ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar. O Método 1: a Natureza da Natureza. Trad.: Maria Gabriela de Bragança. 2ª ed. Portugal: Publicações Europa-América. 1977.

RIBEIRO, Ana Elisa. Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01-16, 2021. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/270. Acesso em: 09 jun. 2023.

SHOR, Ira; FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Trad.: Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Faculdade de Letras. Projeto Pedagógico do Curso de Letras Inglês Licenciatura Presencial. Maceió, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Pedagógico do Curso de Letras Inglês Licenciatura. Santa Maria, 2019.

Published

2025-12-18

How to Cite

Fialho, V. R., Pitombeira, C. V., Costa, A. R., & Beviláqua, A. F. (2025). English Language Teacher Education: A Complexity Lens on the Graduate Profile. The ESPecialist, 46(2), 70–90. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73737