The Complex Hermeneutic-Phenomenological Approach
a Transdisciplinary Proposal
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73871Keywords:
Complex hermeneutic-phenomenological approach, Transdisciplinarity, Applied LinguisticsAbstract
This paper presents a theoretical study on the transdisciplinary nature of a methodological orientation of research under development in the area of Applied Linguistics, entitled Hermeneutic-Complex Phenomenological Approach, which has been developed and systematized by Freire in Brazil. It is a methodological orientation that has mainly supported the studies that articulate language in teacher training and that in recent years has contributed to the diversification of procedures and instruments that allow to describe and interpret human experiences. This paper reflects upon the possible scenarios where this methodological orientation can be used, especially when the phenomenon requires a transdisciplinary epistemological view.
References
APPOLINÁRIO, Fabio. Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
CELANI, Maria. A. A. Afinal, o que é Linguística Aplicada? In: PASCHOAL, M. S. Z. de; CELANI, M. A.
A. (orgs.). Linguística Aplicada: da aplicação da linguística a linguística aplicada transdisciplinar. São Paulo: Educ, 1992.
DENZING, N.K & LINCOLN, Y.S.. Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Sage Publications. 1998.
EISNER, E. W. The enlightened eye: qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Macmillan Publishing Company. 1991.
FREIRE, Maximina. M. A abordagem hermenêutico-fenomenológica em Linguística Aplicada. Seminário de Pesquisa oferecido no Programa de Estudos de Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, PUC-SP.2007
FREIRE, Maximina. M. A abordagem hermenêutico-fenomenológica na pesquisa sobre formação de professores. Comunicação apresentada. In: Simpósio A Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica Como Postura Metodológica na Investigação da Formação Docente; Congresso Latino-Americano de Formação de Professores de Línguas, Puc Rio. 2008
FREIRE, Maximina. M. Formação tecnológica de professores, problematizando, refletindo, buscando... In: SOTO, U; MAYRINK, M.F; GREGOLIN, I.V., (orgs.) Linguagem, Educação e Virtualidade: experiências e reflexões. Cultura Acadêmica. 2009.
FREIRE, Maximina. M. A Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica como orientação de pesquisa. In: M. M. Freire (org.). A pesquisa qualitativa sob múltiplos olhares: estabelecendo interlocuções em Linguística Aplicada. E-Book. Publicação do GPeAHF, Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico- Fenomenológica. São Paulo, SP, (p. 1-29). 2010.
FREIRE, Maximina. M. Da aparência à essência: a abordagem hermenêutico-fenomenológica como orientação qualitativa de pesquisa. In: ROJAS, J.; MELLO, L. S. (orgs.). Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. 1. ed. Life Editora, 2012.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica.
Tradução Flávio Paulo Meurer, 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.
RICOEUR, Paul. Del texto a la acción: ensayos de hermenêutica II. Fondo de Cultura Economica. Tradução Pablo Corona. México, 2002.
van MANEN, M. Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. Ontario: The Althouse Press. 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença