VIVENCIANDO INGLÊS COM KAHOOT

Autores

  • Maria Aparecida GAZOTTI-VALLIM Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, Brasil
  • Silvia Trentin GOMES Pontifícia Universidade de São Paulo (PUCSP), São Paulo, Brasil
  • Cynthia Regina FISCHER Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a11

Palavras-chave:

Recurso educacional digital. Jogos. Aprendizagem significativa. Ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira

Resumo

Este artigo visa a apresentar duas atividades elaboradas na plataforma digital Kahoot que fazem parte de uma unidade didática para o ensino de inglês como língua estrangeira e analisar seu potencial para o desenvolvimento de aprendizagem significativa, segundo Carl Rogers. Para o autor, esse tipo de aprendizagem parte das necessidades e interesses do aprendiz e deve fazer sentido em sua vida pessoal, mobilizando aspectos emocionais e cognitivos. O Kahoot foi utilizado com o intuito de inserir um recurso tecnológico interativo que se apropria de elementos dos jogos (gamificação) para engajar os usuários na aprendizagem de língua inglesa. Essas atividades foram aplicadas em três aulas de sessenta minutos para duas alunas de dez e quinze anos e objetivaram descrever características físicas e da personalidade de duas pessoas famosas indicadas pelos aprendizes. As atividades fazem parte da unidade didática cujo objetivo é ensinar como descrever pessoas famosas. Percebeu-se que o trabalho proposto foi adequado para o desenvolvimento da aprendizagem significativa.

 

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Biografia do Autor

Maria Aparecida GAZOTTI-VALLIM, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, Brasil

Maria Aparecida Gazotti-Vallim is an English teacher at The Brazilian Federal Institute of Education, Science and Technology (IFSP- previously called CEFET) and holds an M.A. degree in Applied Linguistics from the Catholic University of São Paulo (PUCSP) where she is currently a PhD. student. She has worked as an English teacher at private universities such as: COGEAE-PUCSP, Fundação Álvares Penteado (FECAP), São Paulo State College of Technology (FATEC), Centro Universitário Ibero Americano (Unibero) and as a researcher of the Group of Research in Teaching and Learning Languages for Specific Purposes (GEALIN).  She has also worked with Teacher Education since 1991, first in the coordination of SENAC – Centro de Idiomas (language center) and, later, in in-service extramural courses offered by COGEAE, PUCSP, Universidade de Taubaté, as well as Language Institutes and the São Paulo Board of Education.  In 2013, she coordinated an e-learning undergraduate teacher education program for teachers of technological areas at IFSP and in 2014 became the pedagogical director of the e-learning sector of this institution. Her main interests are: English for Specific Purposes; English Language Teaching; Teacher Education; Distance Learning; Textual genres; New Information and Communication Technologies; revising and translating technical and academic texts. E-mail: cgazotti@gmail.com

Silvia Trentin GOMES, Pontifícia Universidade de São Paulo (PUCSP), São Paulo, Brasil

Silvia Trentin Gomes holds an M.S. in Technologies of Intelligence and Digital Design from PUCSP where she is currently a PhD. student and researches cognitive processes and digital environments with core interest in esthetic education, teaching of arts and games. She is a specialist in Visual Arts: Culture and Creation from SENAC Porto Alegre. Graduated in Artistic Education with a degree to teach Plastic Arts from Universidade de Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brazil, she has also taught  at the programs of Visual Arts, Graphic Design, Fashion Design and Pedagogy from that university. She has also taught arts and education at Colégio Municipal Carlos Gomes and Colégio Sinodal Sete de Setembro (elementary schools). Gomes is in charge of social and cultural projects in Arts and a director and teacher at the Contraste Artes Ateliê, where she has provided drawing and painting courses for children, youngsters and adults since 1998. E-mail: silviatrentin88@yahoo.com.br

 

Cynthia Regina FISCHER, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, Brasil

Cynthia Regina Fischer is a PhD and an M.A. in Applied Linguistics from the Catholic University of São Paulo (PUCSP). She is currently the director of one of IFSP’s campi in the city of São Paulo (campus Pirituba), an International Relations Adviser and also an English teacher at the same institution where she was the Pro-rector of Education from 2013 to 2014. From 2004 to 2014, she was a researcher of the Group of Research in Teaching and Learning Languages for Specific Purposes (GEALIN). From 2012 to 2014, she coordinated an e-learning undergraduate teacher education program for teachers of technological areas at IFSP. From 2001 to 2010, she coordinated the undergraduate program for Trilingual Executive Secretariat at Fundação Álvares Penteado (FECAP). Her main interests are: English for Specific Purposes; English Language Teaching; Teaching Reading; Teacher Education; Distance Learning; New Information and Communication Technologies. E-mail: fischercr@uol.com.br

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Publicado

2017-07-22

Como Citar

GAZOTTI-VALLIM, M. A., GOMES, S. T., & FISCHER, C. R. (2017). VIVENCIANDO INGLÊS COM KAHOOT. The Especialist, 38(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a11

Edição

Seção

Artigos