Estudo das interações na percepção de segmentos fonéticos da língua inglesa

Autores

  • Marden Oliveira Silva Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte
  • Vicente Aguimar Parreiras Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte
  • Adriana Silvia Marusso Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana

Palavras-chave:

, input, interação, pronúncia, novas tecnologias.

Resumo

Este estudo buscou verificar os efeitos de tipos diferenciados de interação (aluno/texto, aluno/professor, aluno/aluno e aluno/vídeo) na percepção dos contrastes vocálicos do inglês [æ, ɛ] e [i, ɪ] por alunos brasileiros aprendizes de inglês. Tais tipos foram adaptados dos pressupostos de Ellis (1999) a respeito das interações interpessoal, intrapessoal e sujeito/objeto de aprendizagem. Para isso, propusemos a aplicação de pré e pós-testes relacionados aos contrastes vocálicos mencionados. A interação aluno/vídeo demonstrou efeitos imediatos mais representativos nos pós-testes. Resultados a respeito do papel do professor e da relevância da integração das novas tecnologias ao ensino e à aprendizagem de pronúncia foram também discutidos.

Biografia do Autor

Marden Oliveira Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte

Marden Oliveira SILVA holds an undergraduate degree in Languages (English) from Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) and a Master’s Language Studies degree from Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET-MG). His studies have focused on English teaching and learning mediated by new technologies and the interactions involved. At present he has been teaching secondary technical students at CEFET-MG.

Vicente Aguimar Parreiras, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte

Vicente Aguimar PARREIRAS holds an undergraduate degree in Languages (Portuguese/English) from FAFI/UNI-BH, a graduate specialization in English from PUC-MG, a Master’s degree in Linguistic Studies and a Doctoral degree in Applied Linguistics, both from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). At present he has been teaching secondary technical students as well as undergraduate and Master’s students at CEFET-MG.

Adriana Silvia Marusso, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana

Adriana Silvia MARUSSO holds a Master’s and a Doctoral degree in Linguistic Studies, both from UFMG. At present, she has started her post-doctoral studies at UFMG and is an associate professor at Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). She has experience in the area of linguistics, with emphasis on phonetics and phonology, and she is interested in the following research topics: sound aspects of the Brazilian Portuguese, English and Spanish languages, acoustic analysis and foreign language teaching, as well as teaching pronunciation aspects.

Downloads

Como Citar

Silva, M. O., Parreiras, V. A., & Marusso, A. S. (2014). Estudo das interações na percepção de segmentos fonéticos da língua inglesa. The Especialist, 35(1). Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/21314

Edição

Seção

Artigos