Superando conflitos: diálogos em sala de aula sobre a religião e a história da ciência

Authors

  • Daniel Vieira Ordine Lopes Instituto Federal de Goiás https://orcid.org/0000-0003-3540-9909
  • Bianca Scherer da Silva Instituto Federal de Goiás
  • Geraldo Witeze Junior Instituto Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2024v29p226-253

Keywords:

history of science, science and religion, contextual approach, science education

Abstract

In this work we present the field of studies called Science and Religion, followed by a brief historical overview showing how this relationship is much more complex than the conflict often portrayed in textbooks and present in common sense. Then, we report the experience of a teaching project carried out at the Federal Institute of Goiás and, finally, we bring an analysis of the data collected from students who participated in this project. Data were collected through questionnaires and focus groups. The results indicate that: 1) a dialogical science education connected with the students' reality needs to openly include discussions about the relationship between Science and Religion; 2) exposing people to historical examples of the relationship between Science and Religion through dialogue proved to be effective in overcoming stereotyped visions of insoluble conflict between them; 3) even if deeper analyzes are necessary, it is indispensable to qualify the teachers to deal with the topic, as well as to develop more appropriate teaching material.

References

ALBERGARIA, Danilo. O legado de Galileu para a ciência moderna. ComCiência, Campinas, n. 112, 2009. Disponível em: <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000800002>. Acesso em: 14 fev. 2023

ALEXANDER, D. R. Modelos para Relacionar Ciência e Religião (Faraday Papers No. 3). Cambridge: The Faraday Institute for Science and Religion, 2007.

ALVARENGA, Beatriz; MÁXIMO, Antônio. Física, Volume 1. São Paulo: Scipione, 2006.

AZEVEDO, H. L. Competência comunicativa de futuros professores frente à diversidade religiosa na abordagem do tema “origens do universo”. Dissertação (Mestrado). Bauru Faculdade de Ciências - Universidade Estadual Paulista, 2011.

BARBOUR, I. G. 1923-2013. When science meets religion: [enemies, strangers, or partners?]. 1. ed. San Francisco: HarperSanFrancisco, 2000.

BERTKA, C. M. et al. Acknowledging students’ concerns about evolution: a proactive teaching strategy. Evolution: Education and Outreach, v. 12, n. 1, p. 3, 23 jan. 2019.

BLIUC, Ana-Maria et al. Public division about climate change rooted in conflicting socio-political identities. Nature Climate Change, [s. l.], v. 5, n. 3, p. 226–229, 2015. Disponível em: http://www.nature.com/articles/nclimate2507. Acesso em: 28 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 28 de Maio de 2022.

BROOKE, John Hedley. Science and secularization. Em: HARRISON, Peter (org.). The Cambridge Companion to Science and Religion. 1. ed. [S. l.]: Cambridge University Press, 2010. p. 103-124. E-book. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/product/identifier/CBO9780511781537A010/type/book_part. Acesso em: 21 abr. 2020.

CAMPOS, Breno Martins. The Fundamentals: ontem, hoje e sempre. Protestantismo em Revista, [s. l.], v. 30, p. 124-141, 2013. Disponível em: http://www.est.com.br/periodicos/index.php/nepp/article/view/668. Acesso em: 17 maio 2022.

CARROLL, S. Why (almost all) Cosmologists are Atheists. Faith and Philosophy, v. 22, n. 5, p. 622–635, 2005.

CARUSO, F. O Universo da Luz. Revista Brasileira de Ensino de Física. [Online], v. 42. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0250>. Acesso em: 15 Junho 2022.

COLLINS, Francis et al. (org.). Verdadeiros Cientistas, Fé Verdadeira. Tradução: Thaís Semionato. Viçosa, MG: Ultimato, 2016.

COPAN, Paul et al. (org.). Dicionário de Cristianismo e Ciência: obra de referência definitiva para a interseção entre fé cristã e ciência contemporânea. Tradução: Paulo Sartor Jr. 1. ed. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2018.

DREHER, Martin Norberto. Fundamentalismo. São Leopoldo, RS: Sinodal, 2006.

DORVILLÉ, L. F. M. Religião, Escola e Ciência: conflitos e tensões nas visões de mundo de alunos de uma licenciatura em ciências biológicas. Tese (Doutorado em Educação)—Niterói - RJ: Faculdade de Educação - Universidade Federal Fluminense, 2010.

EAGLETON, Terry. O debate sobre Deus: Razão, Fé e Revolução. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

FINOCCHIARO, Maurice A. Mito 8: Que Galileu foi preso e torturado por defender o Copernicanismo. Em: NUMBERS, Ronald L. (org.). Terra plana, Galileu na prisão e outros mitos sobre ciência e religião. Tradução: Aline Kaehler. 1. ed. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2020, pp. 101-114.

GASPAR, A. Compreendendo a física - Manual do Professor. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013.

GLEICK, J. Isaac Newton. Vancouver, WA: Vintage Books, 2004.

GREGORY, Brad S. The unintended reformation: How a religious revolution secularized society. Harvard University Press, 2015.

HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. 1 ed. São Paulo: Ed. Unesp, 2014.

HAM, Ken et al. A origem: quatro visões cristãs sobre criação, evolução e design inteligente. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2019.

HARRISON, Peter. Os territórios da ciência e da religião. Tradução: Djair Dias Filho. Viçosa, MG: Ultimato, 2017.

HARRISON, Peter (org.). Ciência e religião. 5. ed. São Paulo: Ideias & Letras, 2021.

HAYHOE, Doug; BLOOM, Mark A; WEBB, Brian S. Changing evangelical minds on cli-mate change. Environmental Research Letters, v. 14, n. 2, p. 024016, 2019. Disponível em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aaf0ce. Acesso em: 28 fev. 2023.

HELLER, Agnes. O homem do Renascimento. Lisboa: Presença, 1982.

HENRIQUE, A. B. Discutindo a Natureza da Ciência a partir de episódios da história da Cosmologia. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

HOLDER, R. D. Georges Lemaître and Fred Hoyle: Contrasting Characters in Science and Religion. In: HOLDER, R. D.; MITTON, S. (Eds.). Science and Religion BT - Georges Lemaître: Life, Science and Legacy. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2012. p. 39–53.

HOYLE, Fred. The Nature of the universe. Nova Iorque: Harper & Row, 1950.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011. 260 p.

LAMOUREUX, Denis O. Evolution: scripture and nature say yes. Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2016.

LEAL, Karel Pontes. História da ciência, religião e interculturalidade no ensino de física. Por que não? Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

LEV VIGOTSKI. El desarrollo del pensamiento del adolescente y la formación de conceptos. Em: Obras Escogidas IV. 2. ed. Madrid: A. Machado Libros, 2006.

LOURES, M. V. R. As bases teológico-experimentais do espaço absoluto de Newton. PERI, v. 2, n. 2, p. 15–27, 2010.

MAHNER, M.; BUNGE, M. Is religious education compatible with science education? Science and Education, v. 5, n. 2, p. 101–123, abr. 1996.

MARTINS, Roberto de Andrade. Do éter ao vácuo e de volta ao éter. Scientific American, Os Grandes Erros da Ciência, Especial História, v. 6, p. 92-98, 2006.

MCGRATH, Alister. A Ciência de Deus: Uma Introdução à Teologia Científica. Tradução: Thaís Semionato. Viçosa, MG: Ultimato, 2016.

MCNEAL, K. S. et al. Climate Change Education in the Southeastern U.S. Through Public Dialogue: Not Just Preaching to the Choir. Journal of Geoscience Education, v. 62, n. 4, p. 631–644, 19 nov. 2014.

MIRANDA, L. M. de A relação histórica entre ciência e religião: uma análise do letramento científico promovido por livros didáticos de ensino médio. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Estudos da Linguagem e Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

MUELLER, Michael P.; BENTLEY, Michael L. Beyond the “decorated landscapes” of edu-cational reform: Toward landscapes of pluralism in science education. Science Education, v. 91, n. 2, p. 321–338, 2007.

NEWTON, Isaac. Principia: Princípios Matemáticos da Filosofia Natural - Livros II e III. 1 ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2012.

NUMBERS, Ronald L. (org.). Terra plana, Galileu na prisão e outros mitos sobre ciência e religião. Tradução: Aline Kaehler. 1. ed. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2020.

OLIVEIRA, G. DA S.; BIZZO, N. Aceitação da evolução biológica: atitudes de estudantes do ensino médio de duas regiões brasileiras. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 57–79, 28 nov. 2011.

PEIXOTO, C. T. B.; HARRES, J. B. S. Ciência e religião: um mapeamento de artigos nacionais que abordam a relação entre esses campos. Investigacoes em Ensino de Ciencias, v. 26, n. 1, p. 169–187, 2021.

PIAUÍ, W. DE S. Newton e a Teologia Natural. Kalagatos - Revista de Filosofia, v. 6, n. 11, 2009.

PLANTINGA, Alvin. Ciência, religião e naturalismo: Onde está o conflito? São Paulo: Vida Nova, 2018.

PORTO, P. R. DE A.; FALCÃO, E. B. M. TEORIAS DA ORIGEM E EVOLUÇÃO DA VIDA: DILEMAS E DESAFIOS NO ENSINO MÉDIO. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 13–30, dez. 2010.

REISS, M. J. Should science educators deal with the science/religion issue? Studies in Science Education, v. 44, n. 2, p. 157–186, set. 2008.

REISS, M. J. Biology Education: The Value of Taking Student Concerns Seriously. Education Sciences, v. 8, n. 3, p. 130, set. 2018.

REISS, Michael J. Imagining the World: The Significance of Religious Worldviews for Sci-ence Education. Science & Education, v. 18, n. 6, p. 783–796, 2009a.

REISS, Michael J. Biology Education: The Value of Taking Student Concerns Seriously. Education Sciences, v. 8, n. 3, p. 130, 2018.

REISS, Michael J. How Should Creationism and Intelligent Design be Dealt with in the Classroom?. Journal of Philosophy of Education, v. 45, n. 3, p. 399–415, 2011.

REISS, Michael J. Science and religion: implications for science educators. Cultural Studies of Science Education, v. 5, n. 1, p. 91–101, 2010.

REISS, Michael J. The relationship between evolutionary biology and religion. Evolution, v. 63, n. 7, p. 1934–1941, 2009b.

RIOS, Kimberly et al. Negative Stereotypes Cause Christians to Underperform in and Dis-identify With Science. Social Psychological and Personality Science, v. 6, n. 8, p. 959–967, 2015.

ROBERTS, Jon H. Religious reactions to Darwin. Em: HARRISON, Peter (org.). The Cambridge Companion to Science and Religion. 1. ed. [S. l.]: Cambridge University Press, 2010. p. 80-102. E-book. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/product/identifier/CBO9780511781537A009/type/book_part. Acesso em: 21 abr. 2020.

SEPULVEDA, C.; EL-HANI, C. N. Apropriação do discurso científico por alunos protestantes de Biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 1, p. 29–51, 2006.

SILVA, B. S. DA; LOPES, D. O. V.; WITEZE JUNIOR, G. A Relação entre Ciência e Religião na Educação: Promovendo o Diálogo a Partir da História da Ciência. Anais do 18o Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais... Em: 18o SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA E DA TECNOLOGIA. São Paulo: 2022.

SILVA, H. M. Professores de Biologia e Ensino de Evolução: Uma perspectiva comparativa em países com contraste de relação entre Estado e Igreja na América Latina. Tese (Doutorado) — Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação, 2015.

SOARES, Luiz Eduardo. Revoluções no campo religioso. Novos estudos CEBRAP, v. 38, n. 1, p. 85–107, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-33002019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 6 set. 2019.

TUCCI, P. How two differing portraits of Newton can teach us about the cultural context of science. Physics Education, v. 50, n. 4, p. 448, jun. 2015.

WEINBERG, S. Gravitation and Cosmology. Canada: John Wiley & Sons, 1972.

WEINBERG, S. The First Three Minutes. Nova Iorque: Basic Books, 1988.

WOOLNOUGH, B. E. On the fruitful compatibility of religious education and science. Science and Education, v. 5, n. 2, p. 175–183, abr. 1996.

YAMAMOTO, Kazuhito; FUKE, Luiz Felipe. Física para o ensino médio, vol. 1: mecânica. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

Published

2024-07-01

Issue

Section

História da Ciência e Ensino: Propostas e Aplicações para sala de aula