História da Ciência em um curso de Licenciatura: das temáticas às abordagens, implicações na Educação em Ciências

Authors

  • Anelise Grünfeld de Luca Instituto Federal Catarinense - Câmpus Araquari/SC
  • Natacha Morais Piuco Instituto Federal Catarinense- Campus Araquari

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2023v27p55-67

Keywords:

História da Ciência, Formação de Professores, Temáticas e abordagens didáticas, Ensino de Ciências

Abstract

This article presents and discusses the themes, methodological approaches and implications of the formative path evidenced in the History and Epistemology of Chemistry issue in the years 2017 to 2021, in a Teaching Certificate in Chemistry of a public Education Institution. The discussions provided several didactic proposals on different topics. All these possibilities for thinking about the HC interface in teaching boosted writing, study and actions for the classroom, evidenced in the analysis of historical episodes from epistemology, historiography and science and society. The mobilization of themes and approaches for History of Science in the training of chemistry teachers, makes possible a contextual and meaningful science for students.

Author Biographies

Anelise Grünfeld de Luca, Instituto Federal Catarinense - Câmpus Araquari/SC

Licenciatura Curta Ciências Naturais e Exatas (1991), UNIJUÍ/RS, Licenciatura Plena Ciências/Química (1994), UNIJUÍ/RS, Especialização Lato Sensu Ensino de Química (1997), UNIJUÍ/RS, Mestrado Em Educação e Cultura pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2002), UDESC/SC e doutora em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde/UFRGS (2018). Atualmente é professora no Instituto Federal Catarinense - Câmpus Araquari/SC, nas disciplinas: Metodologia do Ensino de Química, História e epistemologia da Química, Estágio Supervisionado. Tem experiência e pesquisa na área do Ensino de Ciências e Ensino de Química

Natacha Morais Piuco, Instituto Federal Catarinense- Campus Araquari

Licenciada em Química pelo Instituto Federal Catarinense - Campus Araquari

Published

2023-07-04

Issue

Section

História da Ciência e Ensino