Integration of Nursing Education in Polytechnic Higher Education: Historical Evolution

Authors

  • Cristina Imaginário Escola Superior de Saúde – UTAD, Vila Real, Portugal; CINTESIS@RISE, Nursing School of Porto (ESEP), Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-7471-4503
  • José Luís Ribeiro Escola Superior de Saúde – UTAD, Vila Real, Portugal
  • Matilde Imaginário Centro Hospitalar Universitário Lisboa Norte – Hospital Santa Maria, Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2023v27espp88-93

Keywords:

Nursing Teaching Integration; Polytechnic Higher Education; Portugal

Abstract

In Portugal, the integration of nursing education into the national educational system, at the level of polytechnic higher education, took place in 1988, with nursing schools being converted into higher nursing schools. Until 2001, nursing education was jointly supervised by the Ministries of Education and Health and from 2001 it began to be supervised only by the Ministry of Science and Higher Education. This integration required schools and teachers to adapt in the pedagogical, organizational and scientific dimensions, leading to the need to obtain academic degrees, as required by the Career Statute for Teaching Personnel in Polytechnic Higher Education.

Nursing education has developed, and continues, at an unusual pace, achieving quality standards through both national and international assessments. Currently it is developed in three cycles, bachelor's degree, master's degree and doctorate, with polytechnic education offering a bachelor's degree and master's degree and in university education, in partnership with Higher Schools of Nursing or Higher Education in Health, a doctorate is developed.

Keywords: Nursing Teaching Integration; Polytechnic Higher Education; Portugal

References

Decreto-Lei n.º 353/99, de 3 de setembro. Fixa regras gerais a que está subordinado o ensino da enfermagem no âmbito do ensino superior politécnico. Diário da República, 206, Série I-A.

Decreto-Lei n.º 354/88, de 12 de outubro. Estabelece os princípios gerais do acesso ao ensino superior. Diário da República, 236, Série I.

Decreto-Lei n.º 480/1988, de 23 de dezembro. Estabelece a integração do ensino superior de enfermagem no ensino superior politécnico. Diário da República, 295, Série I.

Decreto-Lei n.º 74/2006, de 24 de março. Aprova o regime jurídico dos graus e diplomas do ensino superior, em desenvolvimento do disposto nos artigos 13.º a 15.º da Lei n.º 46/86, de 14 de outubro (Lei de Bases do Sistema Educativo), bem como o disposto no n.º 4 do artigo 16.º da Lei n.º 37/2003, de 22 de agosto (estabelece as bases do financiamento do ensino superior). Diário da República, 60, Série I-A.

Imaginário, Cristina, José L. Ribeiro, & Maria C. Sousa. “A História do Ensino de Enfermagem em Portugal”. História da Ciência e Ensino 25 (2022): 88-101. http://dx.doi.org/10.23925/2178-2911.2022v25espp88-101

Lei n.º 46/1986, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo. Diário da República, 237, Série I.

Published

2024-01-05

Issue

Section

3.o Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino