Quest
Women in Science and the Chemical Elements
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-2911.2024v29p210-225Keywords:
Periodic Table, chemistry education, educational game.Abstract
In this article, the development and validation of a game that enables the discussion about the erasure of women
scientists and their contributions to the construction of the Periodic Table (PT) are reported. Addressing the topic of
women in science is important and necessary, given that we live in a society grounded in patriarchy, which minimizes
female achievements and appropriates them. Throughout history, the forgetting of various women scientists is
observed, who have made significant contributions to the identification of chemical elements, physical-chemical
characteristics of elements, identification of isotopes, among others. This article seeks to highlight the relevance of
the contribution of these women through an interactive QUEST-type game. The educational game covers in its
categories the history and contributions of women scientists and also content related to the PT: its organization,
properties, and the applicability of chemical elements. The game was validated with undergraduate students in
Chemistry and proved to be an effective teaching tool.
References
Amanda B. Queiroz; Marcelo B. Rocha, "Análise da representação da figura do cientista em filmes de
ficção científica." R. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 38 (2021):
Gabriela Reznik; Luisa Massarani; Ildeu de Castro Moreira, "Como a imagem de cientista aparece em
curtas de animação?" R. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3 (jul.-set.
: 755.
Reznik; Massarani; Moreira, 756.
Reznik; Massarani; Moreira, 771.
Ana L. P. Lima, A. L.; Márlon H. F. B. Soares, “E a parte da história que não é contada? Reflexões
feministas sobre a história da ciência” REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e
Matemática, [S. l.], v 10, n. 3 (2022): 5.
Ibid, 3.
Marilia G. de Carvalho; Lindamir S. Casagrande, “Mulheres e ciência: desafios e conquistas”. R. Inter.
Interdisc. INTERthesis, v 8, n. 2 (2011): 23.
Helena S. A. Leite; Paulo A. Porto, “Análise da abordagem histórica para a tabela periódica em livros
de química geral para o ensino superior usados no Brasil no século XX” R. Quim. Nova, v 38, n. 4
(2015): 584
Heide M. S. Eiglmeier; Camila S. da Silva, "Mulheres da tabela periódica: produção de jogos e o
engajamento de estudantes." R. Eletrônica Ludus Scientiae, v 5, n 1-2 (2021): 240,
Fernanda M. Z. Pombo; Marcelo Lambach, “As visões sobre ciência e cientistas dos estudantes de
química da EJA e as relações com os processos de ensino e aprendizagem”. R. Química Nova, v 39, n
(2017): 239-241.
Eiglmeier; Silva, 240.
Mario Tolentino; Romeu C. Rocha-Filho; Aécio P. Chagas, "Alguns aspectos históricos da classificação
periódica dos elementos químicos." R. Química Nova, v 20, n 1 (1997): 103.
Leite; Porto, 583.
Eiglmeier; Silva, 241.
Lima; Soares, 11.
Kishimoto, Tizuko M., org. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. (São Paulo: Cortez, 1996), 13.
Dulcimeire A. V. Zanon; Manuel A. S. Guerreiro; Robson C. de Oliveira, "Jogo didático Ludo Químico
para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação."
Ciências & Cognição, v 13, n 1 (mar. 2008): 73.
Cleophas, Maria das Graças & Márlon Herbert Flora Barbosa Soares: Didatização lúdica no ensino de
Química - Ciências: Teorias de aprendizagem e outras interfaces. (São Paulo: Livraria da Física, 2018),
Kishimoto, Tizuko M., org. O jogo e a educação infantil. (São Paulo: Pioneira, 1998), 19.
Marcia B. da Cunha, "Jogos no Ensino de Química: Considerações teóricas para sua utilização em
sala de aula." R. Química Nova na Escola, v 34, n 2, (maio 2012): 95-96.
Zanon; Guerreiro; Oliveira, 79.
Edemar B. Filho; Alexandre D. M. Cavagis; Karen O. dos Santos; Luzia P. dos S. Benedetti, "Um jogo
de tabuleiro envolvendo conceitos de mineralogia no Ensino de Química." R. Química Nova na Escola,
v 43, n 2 (2020): 167.
Eiglmeier; Silva, 241.
Airton M. da Silva, "Proposta para tornar o ensino da química mais atraente." R. Química Industrial,
(2011): 7.
Larissy A. Cotonhoto; Claudia B. Rossetti; Daniela D. A. Missawa, "A importância do jogo e da
brincadeira na prática pedagógica." R. Constr. psicopedag., v 27, n 28 (2019): 40.
Edilene M. Pereira; Denaria S. Silva; Ester S. da Costa; Adriano A. Silva; , Shirani K. Haraguchi,
"Quest das ligações químicas: um jogo didático para o ensino de química." R. Scientia Naturalis, v 2, n
(2020): 887.
Rezende, Raíssa & Keysy S. C. Nogueira, Mulheres e a Tabela Periódica: caminhos que se cruzam.
São Paulo: Livraria da Física, 2023.
Ibid.
Maria Raquel Gomes Maia Pires et al, "Desenvolvimento e validação de instrumento para avaliar a
ludicidade de jogos em saúde" Rev Esc Enferm USP, v 49, n 6 (2015): 984 e 985.