An intertextual reading of ‘What it means to love a country’ by José Tolentino Mendonça
the need for roots, fragility and hope
DOI:
https://doi.org/10.23925/2236-9937.2025.73942Keywords:
José Tolentino Mendonça, Simone Weil, Rootedness, Fragility, HopeAbstract
Cardinal José Tolentino Mendonça provides a distinctive poetic and theological interpretation, focusing on the term root as the core of symbolic reflection based on the works of Luís de Camões and Herberto Helder. By doing so, he proposes a reversal of the traditional logic associated with this image, which typically represents strength, stability and permanence. In his 2020 speech, ‘O que é amar um país’ ('What it means to love a country'), especially in the context of the ongoing global pandemic, Tolentino suggests that the root can also represent vulnerability and fragility — constitutive aspects of the human condition. In this intertextual dialogue, he references the text The Need for Roots (L’Enracinement) by the philosopher Simone Weil, which was written during the Second World War. Building on this, Tolentino considers rooting as an existential and spiritual metaphor, emphasising the tension between the need for belonging and the acknowledgement of human vulnerability. This study therefore seeks to analyse how the concepts of fragility, rooting, and hope are articulated in Tolentino's thinking, providing hermeneutic axes through which to understand human identity in times of crisis. The study aims to demonstrate that by shifting the conventional meaning of roots, the author provides an ethical and anthropological interpretation of the human experience in which vulnerability is not viewed as a limitation, but as an opportunity for openness, solidarity, and community building.
References
ABREU, Fábio Henrique. Religião e Kultursynthese. Considerações sobre a fundamentação sistemática da Teologia da Cultura de Paul Tillich. Revista Filosófica São Boaventura. V. 16, N. 2, 2022, p. 25-67.
ALBERTONI, Vivian. PEREIRA, Guilherme. Chico Buarque de Holanda: crítica histórica através da arte. Nau Literária. Vol. 1, N. 1, jul-dez 2005, p. 1-7.
BARCELLOS, José Carlos. Literatura e teologia: perspectivas teórico-metodológicas no pensamento católico contemporâneo. Numen. V. 3, N. 2, 2000, p. 9-30.
BARREIRA, Irlys Alencar Firmo. Sinfonias do cotidiano brasileiro (Poesia e música em Chico Buarque de Holanda). Revista de Ciências Sociais. V. 29, 1998, p. 92-108.
BUARQUE, Chico. Construção. Conheça a letra. Universal Music. YouTube. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=cMwmBfEtiq0 Acesso em 08 mai 2025
CALDAS, Carlos. Teologia e literatura: profetismo secular em “Vidas Secas”, de Graciliano Ramos. Cadernos de Teologia Pública. V. 1, N. 8. São Leopoldo: IHU/Unisinos, 2004, p. 5-10.
CAVALCANTE, Ronaldo. O som secular da religião: elementos religiosos na linguagem aberta e estética da prosa poética-musical buarqueana. Teoliterária. V. 8, N. 16, 2018, p. 321-347.
CAVALCANTE, Ronaldo (org.). Cultura, religião & sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019
CAVALCANTE, Ronaldo (org.). Essas mulheres. O protagonismo da mulher na canção de Chico Buarque. Memória. Imaginação. Luta. São Paulo: Recriar, 2021.
DUMER, Pablo Fernando. A busca por uma racionalidade da graça: a abordagem de Paul Tillich à modernidade e ao capitalismo. Perspectiva Teológica. V. 56, N. 3, 2024, p. 535-554.
GARCIA, Walter. Um mapa para se estudar Chico Buarque. Revista do IEB. N. 43, 2006, p. 187-202
HIGUET, Etienne Alfred. Atualidade da teologia da cultura de Paul Tillich. Correlatio. V. 18, N. 2, p. 11-25, 2019.
LEITE, Maria Jodailma. Borrando as fronteiras entre realidade e ficção: autoficção em Essa gente, de Chico Buarque de Holanda. Dissertação (Mestrado em Crítica Literária). São Paulo: Programa de Estudos Pós-graduados em Literatura e Crítica Literária, 2021.
LIMA, Roberto Gabriel Guilherme de. “Sou dessas mulheres que só dizem sim”: as mulheres descritas na poesia de Chico Buarque de Holanda. Dissertação (Mestrado em Literatura Comparada). Natal: Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2009
LIMA, Alberto. Quem é essa mulher? A alteridade do feminino na obra musical de Chico Buarque de Holanda. Recife: CEPE, 2017
MANZATTO, Antonio. VILLAS BOAS, Alex. A espiritualidade não religiosa em algumas canções de Chico Buarque de Hollanda. In CAVALCANTE, Ronaldo (org.) Cultura, religião e sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019, p. 113.
MANZATTO, Antonio. A importância da palavra em Chico Buarque e no discurso teológico. Teoliterária. V. 10, N. 22, p. 104-121, 2020.
MANZATTO, Antonio. XAVIER, Donizete. AMORIM, Fernando de Oliveira (orgs.). 2 Franciscos. Por um novo humanismo poético e profético. Papa Francisco. Chico Buarque de Holanda. São Paulo: Recriar, 2021
MILES, Jack. Deus, uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
NOGUEIRA, Marcia Barbosa. O ensino de História e as músicas de Chico Buarque de Holanda: da escuta à produção de sentidos históricos na Escola Estadual Engenheiro Palma Muniz em Redenção – PA. Dissertação (Mestrado em Ensino de História). Araguaína: Programa de Pós-graduação em Ensino de História. Universidade Federal do Tocantins, 2018
OLIVER, Camila. Chico Buarque. O tempo, os temas e as figuras. Curitiba: Appris, 2013.
RIBEIRO, Célia Maria. “Pelas tabelas” – A arte de cantar os dramas da existência humana. Teoliterária. V. 10, N. 22, 2020, p. 491-507.
ROCHA, Abdruschin Schaeffer. Bondade não autorizada: a camuflagem do sagrado em Geni e o Zepelim de Chico Buarque. Teoliterária. V. 10, N. 22, p. 377-409, 2020
ROSSI, Luiz Alexandre. Da crítica social à construção de uma sociedade em que caibam todos nos profetas do AT e em Construção. In Cavalcante, Ronaldo (org.) Cultura, religião e sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019
SERRA E DEUS, Lílian Paula. As raízes do Brasil em Leite derramado, de Chico Buarque. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. 53. Jan-Abr 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/elbc/a/x4chDKxTrb4mxgqnXV4f5mM/ Acesso 21 maio 2025
TILLICH, Paul. A Era Protestante. São Bernardo do Campo: Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Ciências da Religião, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
TeoLiteraria – Journal of Literatures and Theologies owns the copyright of all published material. The whole reproduction of the articles of this Journal in other publications or for any other purpose, by any means, requires a written permission of the editor of this journal. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words text, tables, figures and other illustrations) must have a permission written by the publisher and the authors.