Uma análise sociológica bernsteniana sobre os usos de materiais curriculares educativos <br> A bernstenian sociological analysis on the uses of curricular educational materials

Autores

  • Wagner Ribeiro Aguiar Universidade Federal da Bahia
  • Andreia Maria Pereira de Oliveira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p403-422

Palavras-chave:

Materiais curriculares educativos, Professores, Recontextualização.

Resumo

No campo de pesquisa da formação de professores que ensinam Matemática, sobretudo na literatura internacional, há um debate crescente e emergente acerca de materiais curriculares que possam atingir professores em larga escala e, ao mesmo tempo, potencializar sua aprendizagem. Nesse sentido, o presente artigo tem como objetivo apresentar concepções pelas quais pesquisadores conceituam materiais curriculares (educativos). Além disso, pretendemos discutir quatro concepções sobre usos de materiais curriculares educativos sistematizadas por Remillard (2005), bem como indicar limites e expandir esse estudo, apontando uma quinta concepção, a qual denominamos de recontextualizando o texto. Esta concepção baseia-se teoricamente no modelo do discurso pedagógico de Basil Bernstein (1990, 2000), explorado no corpo deste artigo.

 

In the research field of teacher education that teaches Mathematics, especially in the international literature, there is a growing and emerging debate about (educational) curriculum materials that can reach teachers on a large scale and at the same time enhance their learning. This theoretical paper aims to present conceptions by which researchers conceptualize (educational) curriculum materials. In addition, we intend to discuss four conceptions on  the uses of systematic educational curriculum materials in a study by Janine Remillard, as well as to indicate limits and expand this study, pointing out a fifth conception, which we call recontextualising the text. This conception is theoretically based on Basil Bernstein's model of pedagogic discourse.

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Wagner Ribeiro Aguiar, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana

Andreia Maria Pereira de Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e área de Educação Matemática

Referências

​AGUIAR, W. R.; OLIVEIRA, A. M. P. A transformação dos textos dos Materiais Curriculares Educativos por professores de Matemática: uma análise dos princípios presentes na prática pedagógica. Bolema − Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 28, n. 49, p. 580-600, 2014.

APPLE, M. W. Teachers and texts: A political economy of class and gender relations in education. Boston: Routledge; Kegan Paul, 1986. 259 p.

BALL, D. L.; COHEN, D.K. Reform by the book: What is - or might be - the role of

curriculum materials in teacher learning and instructional reform? Educational Researcher, Washington, v.25, n. 9, p. 6-8, 14, 1996.

BERNSTEIN, B. Class, Codes and Control: the structuring of pedagogic discourse.

London: Routledge, 1990. 235p.

BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identify: theory, research, critique. Lanham: Rowman; Littlefield Publishers, 2000. 230p.

BORBA, M.C. Diversidade de questões em formação de professores de matemática. In:

BORBA, M.C. (Org.). Tendências Internacionais em Formação de Professores de

Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 9-26.

BROWN, M.W. The Teacher – Toll Relationship: Theorizing the design and Use of

Curriculum Materials. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 17-36.

CHVAL, K. B. et.al. Considerations and Limitations related to Conceptualizing and

Measuring Textbook Integrity. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.;

LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 70-84.

CYRINO, M. C. T. Preparação e emancipação profissional na formação inicial do professor de Matemática. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (org). A formação do professor que ensina matemática – perspectivas e pesquisas. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 77-88.

DAVIS, E.A.; KRAJCIK, J.S. Designing Educative Curriculum Materials to Promote Teacher Learning. Educational Researcher, Washington, v.34, n.3, p. 3-14, 2005.

DOERR, H. D; CHANDLER-OLCOTT, K. Negotiating the Literacy Demands of Standards-Based Curriculum Materials: A Site for Teachers’ Learning. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 283-301.

DRAKE, C.; SHERIN, M.G. Developing Curriculum Vision and Trust: Changes in

Teachers’ Curriculum Strategies. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 321-337.

EISENMANN, T.; EVEN, R. Similarities and Differences in the Types of Algebraic

Activities in Two Classes Taught by the Same Teacher. In: REMILLARD, J.T.; HERBELEISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 152-170.

FREEMAN, D. J.; PORTER, A. C. Do textbooks dictate the content of mathematics

instruction in elementary schools? American Educational Research Journal, Los Angeles, n. 7, p. 403-421, 1989.

HERBEL-EISENMANN, B. A. Negotiating the “Presence of the Text”: How Might

Teachers’ Language Choices Influence the Positioning of the Textbook? In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 134-151.

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 3-38.

LOVE, E.; PIMM, D. "This is so": A text on texts. In: BISHOP, A. J; CLEMENTS,K;

KEITEL, C.; KILPATRICK, J.; LABORDE, C. (Eds.), International Handbook of

Mathematics Education, Dordrecht: Kluwer Academic, p. 371-410.

MANOUCHEHRI, A. GOODMAN; T. Mathematics curriculum reform and teachers:

Understanding the connections. Journal of Educational Research, n. 92, p. 27-41, 1998.

NETO, J.M; FRACALANZA, H. O livro didático de Ciências: Problemas e soluções. Ciência e Educação, Bauru, n. 9, p.147-157, 2009.

OLIVEIRA, A. M. P. Modelagem matemática e as tensões nos discursos dos professores. 2010. 199f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2010.

OTTE, M. What is a text? In: CHRISTIANSEN, B.; HOWSEN, A. G.; OTTE, M. (Eds.), Perspectives on math education. Kluwer: Dordrecht, 1986. p. 173-202.

PRADO, A. S., OLIVEIRA, A. M. P., BARBOSA, J. C. Uma análise sobre a imagem da dimensão interacional da prática pedagógica representada em materiais curriculares educativos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.16, p.505-534, 2014.

REMILLARD, J.T. Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, Thousand Oaks, v. 75, n. 2, p. 211-246, 2005.

REMILLARD, J.T. Considering what we know about the relationship between teachers and curriculum materials. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 85-92.

REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. 375p.

SILVA, M. S.; BARBOSA, J. C.; OLIVEIRA, A. M. P. O Sequenciamento do Ambiente de Modelagem Matemática a partir do Contato com Materiais Curriculares Educativos. Acta Scientiae, Canoas, v.14, n. 2, p. 240-259, maio/agosto 2012.

SILVA, M. S.; BARBOSA, J. C.; OLIVEIRA, A. M. P. Materiais curriculares educativos sobre modelagem matemática e a recontextualização pedagógica operada por professores iniciantes. Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, La Laguna, n. 34, p. 47-67, 2013.

SILVER, E. A. Exploring the Curriculum Implementation Plateau: An Instructional

Perspective. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M.

Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom

Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 245-265.

STEIN, M.K.; KIM, G. The Role of Mathematics Curriculum Materials in Large-Scale Urban Reform: An Analysis of Demands and opportunities for Teacher Learning. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 37-55.

SOSNIAK, L. A.; STODOLSKY, S. S. Teachers and textbooks: Materials use in four fourth-grade classrooms. Elementary School Journal, n.3, p. 249-275, 1993.

ZILBARTH, S.W., et al. High Scholl Teachers as Negotiators between Curriculum Intentions and Enactment: The Dynamics of Mathematics Curriculum Development. In: REMILLARD, J.T.; HERBEL-EISENMANN, B.A.; LLOYD, G.M. Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 171-189.

VALENTE, W. R.; Livro didático e educação matemática: uma história inseparável.

Zetetiké: Revista de Educação Matemática, Campinas, v.16, n.30, jul./dez 2008.

WERTSCH, J. V. Mind as action. New York: Oxford University Press, 1998. 169p.

Downloads

Publicado

2017-04-26

Edição

Seção

Artigos