Performing a playful/mathematical activity using GeoGebra and Tangram discussed in the light Activity Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p129-150

Keywords:

GeoGebra, Activity Theory, Tangram

Abstract

The present article is an introduction to a master's research, to construct the theoreticalmethodological assumptions, being developed together with the Postgraduate Program in Teaching - PPGEn, of the State University of Southwest Bahia - UESB. We bring up the discussion of a mathematical activity: the construction of one of the figures that can be formed with the “pieces” of the Tangram, using the options of isometry in the GeoGebra plane. Initially, we will address the Engestrom Activity Theory (TA). Next, we will briefly explore GeoGebra using isometric options in the plane. Then we will build the figure and analyze it, based on a discussion in the light of Activity Theory, observing the degree of difficulty involved in this process, as well as, we will discuss the mathematical thinking involved in this form of non-traditional construction. In the final considerations, we will discuss how TA will allow the theoretical and methodological perspective of research under construction.

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Author Biographies

Maria Deusa Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Departamento de Ciencias Exatas e Tecnológicas. Doutora em Educação Linha de Educação Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN (2010).

Robério Pereira Rocha, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professor concursado da rede estadual de ensino básico da Bahia há 30 anos . É graduado no curso de Licenciatura em Matemática na UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e possui especialização em Álgebra Linear na mesma instituição. Atualmente cursa o Mestrado em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da UESB.

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Published

2021-06-05

How to Cite

Silva, M. D. F. da, & Rocha, R. P. (2021). Performing a playful/mathematical activity using GeoGebra and Tangram discussed in the light Activity Theory. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 10(1), 129–150. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p129-150

Issue

Section

Artigos