The software GeoGebra as a contribution to mathematics teaching and aplication on numeric sequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p092-107

Keywords:

GeoGebra, Mathematics Teaching, Recurrent relations, Active Methodologies

Abstract

In this work, we discuss the use of technologies in the classroom as a facilitating element, which allows resizing the educational scenario, in order to carry out teaching situations that enable effective learning. To this end, authors who discuss active methodologies, methodological proposals, were used as a theoretical contribution, by which teachers seek to suggest activities that enable students to actively participate in the teaching and learning process. GeoGebra was presented as an example of these methodologies. Bearing in mind that the software allows exploring geometric and algebraic mathematical concepts, two problems about sequences arising from recurrence relations are discussed, allowing the verification of conjectures associated with the relations. The research was characterized as qualitative, bibliographic, and objective, an exploratory study. It is concluded that the GeoGebra software, as a tool for the Teaching of Mathematics, can be used with the purpose of providing the mobilization of the student's intuitive thinking towards inferential/generalizing reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rannyelle Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN.

João Luzeilton de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Professor do Curso de Licenciatura em Matemática da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC, campus Quixadá - CE, da Universidade Estadual do Ceará - UECE.

Rui Eduardo Brasileiro Paiva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor do Curso de Licenciatura em Matemática, campus Maracanaú - CE, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE.

Antônia Emanuela Oliveira de Lima, Universidade Federal do Ceará

Professora Adjunta do Curso de Gestão de Políticas Públicas do Departamento de Estudos Interdisciplinares - DEINTER da UFC. Doutora e Mestre em Educação Brasileira pela FACED-UFC, graduada pelo departamento de Economia Doméstica da UFC e possui licenciatura em Pedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo. No âmbito Educacional tem atuado principalmente no setor de estudo: Desenvolvimento da criança e em trabalhos relativos ao aperfeiçoamento/Especialização em Metodologia do Ensino de Matemática. Trabalhou com formação de professores da Educação Infantil em vários municípios do estado do Ceará. Atualmente discute sobre Direitos Humanos e Políticas Públicas para a Infância.

References

ALVES, F. R. V. Discussão da noção de integral imprópria com o auxílio do software Geogebra. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA. 2012a, p. 48 - 55. Montevidéu. Anais do Actas de la Conferencia Latinoamericana de Geogebra Disponível em: <http://www.geogebra.org.uy/2012/actas/73.pdf>. Acessado em: 12 jun. 2017.

ALVES, F. R. V. Transição interna do cálculo: uma discussão do uso do Geogebra no contexto do cálculo a várias variáveis. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA. 2012b, p. 492 - 499. Montevidéu. Anais do Actas de la Conferencia Latinoamericana de Geogebra.

CARLOS, M. L. Parâmetros no GeoGebra na construção de circunferências: Um Estudo Sobre Raciocínio Generalizador com Alunos do 3º Ano do Ensino Médio. 145 f. Dissertação (Mestrado profissionalizante em ensino de Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2017.

CARLOS, M. L.; NOTARE, M. R. Parâmetros no Geogebra: Um Estudo sobre a Circunferência. RENOTE, v. 14, n. 2, p. 1 - 10, 2016.

CARNEIRO, R. F.; PASSOS, C. L. B. A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nas aulas de Matemática: Limites e possibilidades. Revista Eletrônica de Educação, v.8, n. 2, 2014, p. 101 - 119.

GERRITY, G. Computer Representation of Real Numbers. IEEE Transactions on Computers, v. 31, n. 08, p. 709 - 714, 1982.

OLIVEIRA, P. F.; PANIAGO, R.; CORDEIRO, M. G. M.; SILVA, N. V. Práticas de Ensino de Ciências no Ensino Fundamental ancoradas na Pedagogia. Rio Verde: 4º ELICPIBID – Encontro de Licenciaturas e PIBID do Sudoeste Goiano, 2018. Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/eventos-institucional/7101-3-elped-e-4-encontro-de-licenciaturas-e-do-pibid-do-sudoeste-goiano-elicpibid.html>. Acesso em: 16 jan. 2021

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1 - 6, 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20 digital%20immigrants%20-%20part1.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2016.

SALES, G.L.; CUNHA, J. L. L.; GONÇALVES, A. J.; SILVA, J. B.;

SANTOS, R. L. Gamificação e ensinagem híbrida na sala de aula de física: metodologias ativas aplicadas aos espaços de aprendizagem e na prática docente. Conexões: ciência e tecnologia, v. 11, n. 2, p. 45 - 52, 2017.

SALES, G. L. Quantum: um software para aprendizagem dos conceitos da física moderna e contemporânea. 92 f. Dissertação (Mestrado Integrado Profissional em Computação) – Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2005.

TAROUCO, L. M. R.; FABRE, M. C. J. M.; GRANDO, A. R. S.; KONRATH, M. L.P. Objeto de Aprendizagem para M – Learning. Florianópolis: SUCESU – Congresso Nacional de Tecnologia da Informação e Comunicação, 2004. Disponível em: <http://www.cinted.ufrgs.br/CESTA/cestapublic.html.> Acesso em: 20 jun. 2017.

VALENTE, J.A.; ALMEIDA, M. E. B de; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455 - 478, 2017.

WEBBER, C. G. et al. Reflexões sobre o software scratch no ensino de ciências e matemática. RENOTE, v. 14, n. 2, 2016.

Published

2021-06-05

How to Cite

Oliveira, R. R. de, Oliveira, J. L. de, Paiva, R. E. B., & Lima, A. E. O. de. (2021). The software GeoGebra as a contribution to mathematics teaching and aplication on numeric sequences. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 10(1), 92–107. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p092-107

Issue

Section

Artigos