The software GeoGebra as a contribution to mathematics teaching and aplication on numeric sequences
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p092-107Keywords:
GeoGebra, Mathematics Teaching, Recurrent relations, Active MethodologiesAbstract
In this work, we discuss the use of technologies in the classroom as a facilitating element, which allows resizing the educational scenario, in order to carry out teaching situations that enable effective learning. To this end, authors who discuss active methodologies, methodological proposals, were used as a theoretical contribution, by which teachers seek to suggest activities that enable students to actively participate in the teaching and learning process. GeoGebra was presented as an example of these methodologies. Bearing in mind that the software allows exploring geometric and algebraic mathematical concepts, two problems about sequences arising from recurrence relations are discussed, allowing the verification of conjectures associated with the relations. The research was characterized as qualitative, bibliographic, and objective, an exploratory study. It is concluded that the GeoGebra software, as a tool for the Teaching of Mathematics, can be used with the purpose of providing the mobilization of the student's intuitive thinking towards inferential/generalizing reasoning.Downloads
Metrics
References
ALVES, F. R. V. Discussão da noção de integral imprópria com o auxílio do software Geogebra. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA. 2012a, p. 48 - 55. Montevidéu. Anais do Actas de la Conferencia Latinoamericana de Geogebra Disponível em: <http://www.geogebra.org.uy/2012/actas/73.pdf>. Acessado em: 12 jun. 2017.
ALVES, F. R. V. Transição interna do cálculo: uma discussão do uso do Geogebra no contexto do cálculo a várias variáveis. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA. 2012b, p. 492 - 499. Montevidéu. Anais do Actas de la Conferencia Latinoamericana de Geogebra.
CARLOS, M. L. Parâmetros no GeoGebra na construção de circunferências: Um Estudo Sobre Raciocínio Generalizador com Alunos do 3º Ano do Ensino Médio. 145 f. Dissertação (Mestrado profissionalizante em ensino de Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2017.
CARLOS, M. L.; NOTARE, M. R. Parâmetros no Geogebra: Um Estudo sobre a Circunferência. RENOTE, v. 14, n. 2, p. 1 - 10, 2016.
CARNEIRO, R. F.; PASSOS, C. L. B. A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nas aulas de Matemática: Limites e possibilidades. Revista Eletrônica de Educação, v.8, n. 2, 2014, p. 101 - 119.
GERRITY, G. Computer Representation of Real Numbers. IEEE Transactions on Computers, v. 31, n. 08, p. 709 - 714, 1982.
OLIVEIRA, P. F.; PANIAGO, R.; CORDEIRO, M. G. M.; SILVA, N. V. Práticas de Ensino de Ciências no Ensino Fundamental ancoradas na Pedagogia. Rio Verde: 4º ELICPIBID – Encontro de Licenciaturas e PIBID do Sudoeste Goiano, 2018. Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/eventos-institucional/7101-3-elped-e-4-encontro-de-licenciaturas-e-do-pibid-do-sudoeste-goiano-elicpibid.html>. Acesso em: 16 jan. 2021
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1 - 6, 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20 digital%20immigrants%20-%20part1.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2016.
SALES, G.L.; CUNHA, J. L. L.; GONÇALVES, A. J.; SILVA, J. B.;
SANTOS, R. L. Gamificação e ensinagem híbrida na sala de aula de física: metodologias ativas aplicadas aos espaços de aprendizagem e na prática docente. Conexões: ciência e tecnologia, v. 11, n. 2, p. 45 - 52, 2017.
SALES, G. L. Quantum: um software para aprendizagem dos conceitos da física moderna e contemporânea. 92 f. Dissertação (Mestrado Integrado Profissional em Computação) – Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2005.
TAROUCO, L. M. R.; FABRE, M. C. J. M.; GRANDO, A. R. S.; KONRATH, M. L.P. Objeto de Aprendizagem para M – Learning. Florianópolis: SUCESU – Congresso Nacional de Tecnologia da Informação e Comunicação, 2004. Disponível em: <http://www.cinted.ufrgs.br/CESTA/cestapublic.html.> Acesso em: 20 jun. 2017.
VALENTE, J.A.; ALMEIDA, M. E. B de; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455 - 478, 2017.
WEBBER, C. G. et al. Reflexões sobre o software scratch no ensino de ciências e matemática. RENOTE, v. 14, n. 2, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.