The GeoGebra software in the introductory teaching of Dynamic Systems: research with students of Bachelor’s Degree in Mathematics

Authors

  • Eder Marinho Martins Universidade Federal de Ouro Preto
  • Frederico da Silva Reis Universidade Federal de Ouro Preto
  • Geraldo César Gonçalves Ferreira Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p004-028

Keywords:

Software GeoGebra, Dynamic Systems, Bachelor’s Degree in Mathematics

Abstract

The current article presents research that has investigated the contributions from a didactic sequence related to the dynamics of Planar Systems of Differential Equations carried out in GeoGebra software to learn about Introduction to Dynamic Systems. Of a qualitative nature, the research was developed by students of Bachelor’s Degree in Mathematics from a Brazilian Federal University who were enrolled in the discipline Introduction to Dynamic Systems. As research conclusions, we presented the following contributions to the learning process: dynamism observed in the development of didactic sequence assignments to enable students’ learning based on results investigation and interpretation; joining the theoretical / algebraic - graphic / visual approaches through visualization allowed by GeoGebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eder Marinho Martins, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre e Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Associado do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Frederico da Silva Reis, Universidade Federal de Ouro Preto

Departamento de Matemática - Área de Educação Matemática

Geraldo César Gonçalves Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre e Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Associado do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

References

ARCAVI, A. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 52, n. 3, p. 215-241, 2003.

ARAÚJO, S. A. Utilizando a dimensão sociocrítica da Modelagem Matemática no ensino de Equações Diferenciais para o curso de Licenciatura em Matemática. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.

BARON, M. E. The Origins of Infinitesimal Calculus. Oxford, UK: Pergamon Press, 2014.

BARROS FILHO, A. A. A resolução de problemas físicos com Equações Diferenciais Ordinárias lineares de 1ª e 2ª ordem: análise gráfica com o software Mapple. 228 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

BROWDER, F. E. The Mathematical Heritage of Henri Poincaré. Providence, RI: American Mathematical Society, 1983.

CHIARI, A. S. S. O papel das Tecnologias Digitais em disciplinas de Álgebra Linear a distância: posibilidades, limites e desafios. 208 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.

DOERING, C. I; LOPES, A. O. Equações Diferenciais Ordinárias. Rio de Janeiro: IMPA, 2008.

DULLIUS, M. M. Enseñanza y aprendizaje en Ecuaciones Diferenciales con abordaje gráfico, numérico y analítico. 514 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidad de Burgos, Burgos, Espanha, 2009.

FECCHIO, R. A Modelagem Matemática e a interdisciplinaridade na introdução do conceito de Equação Diferencial no ensino de Engenharia. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

GONÇALVES, D. C.; REIS, F. S. Atividades Investigativas de Aplicações de Derivadas utilizando o GeoGebra. Bolema, v. 27, n. 46, p. 417-432, 2013.

HIRSCH, M. W.; SMALE, S.; DEVANEY, R. L. Differential Equations, Dynamical Systems and an Introduction to Chaos. Waltham, MA: Academic Press, 2012.

KAPLANSKY, I. Introduction to Differential Algebra. Paris, FR: Hermann, 1976.

LOPES, A. P. C.; REIS, F. S. Contributions of Mathematical Modelling for Learning of Differential Equations in the Remote Teaching Context. Acta Scientiae, v. 24, n. 3, p. 184-215, 2022a.

LOPES, A. P. C.; REIS, F. S. Remote teaching of Differential Equations for Engineerig: modeling the spread of an epidemic. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 15, n. 3, p. 1-18, 2022b.

MARTINS JÚNIOR, J. C.; REIS, F. S. As contribuições da visualização proporcionada pelo GeoGebra à aprendizagem de funções derivadas em Cálculo I. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 77184-77196, 2020.

OLIVEIRA, E. A.; IGLIORI, S. B. C. Ensino e aprendizagem de Equações Diferenciais. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 4, n. 2, p. 1-24, 2013.

OLIVEIRA, G. P.; LIMA, N. S. M. Estratégias didáticas com tecnologias na formação continuada de professores de Matemática: uma investigação sobre homotetia. Educação Matemática Pesquisa, v. 20, n. 1, p. 385-418, 2018.

OLIVEIRA, J. L.; REIS, F. S. Utilizando o GeoGebra para a construção do conceito de Integral de Riemann no ensino de Análise Real. Vidya, v. 37, n. 2, p. 417-434, 2017.

REIS, F. S. Rigor e intuição no ensino de Cálculo e Análise. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. (Org.). Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009. p. 81-97.

REIS, F. S.; ARAÚJO, S. A. Perspectives for Mathematics Education in Higher Education from research on Modeling in Differential Equations teaching. Caminhos da Educação Matemática em Revista, v. 13, n. 1, p. 61-75, 2023.

REIS, F. S.; COMETTI, M. A.; SANTOS, E. S. Contribuições do GeoGebra 3D para a aprendizagem de Integrais Múltiplas no Cálculo de Várias Variáveis. REnCima, v. 10, n. 2, p.15-29, 2019.

SANTOS, I. N. Explorando conceitos de Geometria Analítica Plana utilizando Tecnologias da Informação e Comunicação: uma ponte do Ensino Médio para o Ensino Superior construida na formação inicial de Professores de Matemática. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Downloads

Published

2023-06-06

How to Cite

Marinho Martins, E. ., Reis, F. da S., & Gonçalves Ferreira, G. C. . (2023). The GeoGebra software in the introductory teaching of Dynamic Systems: research with students of Bachelor’s Degree in Mathematics. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(1), 004–028. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p004-028

Issue

Section

Artigos