The GeoGebra software in the introductory teaching of Dynamic Systems: research with students of Bachelor’s Degree in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p004-028Keywords:
Software GeoGebra, Dynamic Systems, Bachelor’s Degree in MathematicsAbstract
The current article presents research that has investigated the contributions from a didactic sequence related to the dynamics of Planar Systems of Differential Equations carried out in GeoGebra software to learn about Introduction to Dynamic Systems. Of a qualitative nature, the research was developed by students of Bachelor’s Degree in Mathematics from a Brazilian Federal University who were enrolled in the discipline Introduction to Dynamic Systems. As research conclusions, we presented the following contributions to the learning process: dynamism observed in the development of didactic sequence assignments to enable students’ learning based on results investigation and interpretation; joining the theoretical / algebraic - graphic / visual approaches through visualization allowed by GeoGebra.
Downloads
Metrics
References
ARCAVI, A. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 52, n. 3, p. 215-241, 2003.
ARAÚJO, S. A. Utilizando a dimensão sociocrítica da Modelagem Matemática no ensino de Equações Diferenciais para o curso de Licenciatura em Matemática. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.
BARON, M. E. The Origins of Infinitesimal Calculus. Oxford, UK: Pergamon Press, 2014.
BARROS FILHO, A. A. A resolução de problemas físicos com Equações Diferenciais Ordinárias lineares de 1ª e 2ª ordem: análise gráfica com o software Mapple. 228 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
BROWDER, F. E. The Mathematical Heritage of Henri Poincaré. Providence, RI: American Mathematical Society, 1983.
CHIARI, A. S. S. O papel das Tecnologias Digitais em disciplinas de Álgebra Linear a distância: posibilidades, limites e desafios. 208 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
DOERING, C. I; LOPES, A. O. Equações Diferenciais Ordinárias. Rio de Janeiro: IMPA, 2008.
DULLIUS, M. M. Enseñanza y aprendizaje en Ecuaciones Diferenciales con abordaje gráfico, numérico y analítico. 514 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidad de Burgos, Burgos, Espanha, 2009.
FECCHIO, R. A Modelagem Matemática e a interdisciplinaridade na introdução do conceito de Equação Diferencial no ensino de Engenharia. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
GONÇALVES, D. C.; REIS, F. S. Atividades Investigativas de Aplicações de Derivadas utilizando o GeoGebra. Bolema, v. 27, n. 46, p. 417-432, 2013.
HIRSCH, M. W.; SMALE, S.; DEVANEY, R. L. Differential Equations, Dynamical Systems and an Introduction to Chaos. Waltham, MA: Academic Press, 2012.
KAPLANSKY, I. Introduction to Differential Algebra. Paris, FR: Hermann, 1976.
LOPES, A. P. C.; REIS, F. S. Contributions of Mathematical Modelling for Learning of Differential Equations in the Remote Teaching Context. Acta Scientiae, v. 24, n. 3, p. 184-215, 2022a.
LOPES, A. P. C.; REIS, F. S. Remote teaching of Differential Equations for Engineerig: modeling the spread of an epidemic. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 15, n. 3, p. 1-18, 2022b.
MARTINS JÚNIOR, J. C.; REIS, F. S. As contribuições da visualização proporcionada pelo GeoGebra à aprendizagem de funções derivadas em Cálculo I. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 77184-77196, 2020.
OLIVEIRA, E. A.; IGLIORI, S. B. C. Ensino e aprendizagem de Equações Diferenciais. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 4, n. 2, p. 1-24, 2013.
OLIVEIRA, G. P.; LIMA, N. S. M. Estratégias didáticas com tecnologias na formação continuada de professores de Matemática: uma investigação sobre homotetia. Educação Matemática Pesquisa, v. 20, n. 1, p. 385-418, 2018.
OLIVEIRA, J. L.; REIS, F. S. Utilizando o GeoGebra para a construção do conceito de Integral de Riemann no ensino de Análise Real. Vidya, v. 37, n. 2, p. 417-434, 2017.
REIS, F. S. Rigor e intuição no ensino de Cálculo e Análise. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. (Org.). Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009. p. 81-97.
REIS, F. S.; ARAÚJO, S. A. Perspectives for Mathematics Education in Higher Education from research on Modeling in Differential Equations teaching. Caminhos da Educação Matemática em Revista, v. 13, n. 1, p. 61-75, 2023.
REIS, F. S.; COMETTI, M. A.; SANTOS, E. S. Contribuições do GeoGebra 3D para a aprendizagem de Integrais Múltiplas no Cálculo de Várias Variáveis. REnCima, v. 10, n. 2, p.15-29, 2019.
SANTOS, I. N. Explorando conceitos de Geometria Analítica Plana utilizando Tecnologias da Informação e Comunicação: uma ponte do Ensino Médio para o Ensino Superior construida na formação inicial de Professores de Matemática. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.
ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.