Collaborative Interaction and Broadening of Cultural Horizons as formative assumptions for a GeoGebra Course
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p089-109Keywords:
Collaborative Interaction, Sociotechnical agency, Model of Semantic Fields, Broadening of cultural horizonAbstract
This paper presents an analysis of a formative experience that occurred in an online GeoGebra course. The example discussed in this paper is relevant as it illustrates and underscores the foundational premise on which the course is based. In this paper, we provide a brief introduction to the GeoGebra course and discuss key concepts from the Model of Semantic Fields that influence formative decisions for the course, along with the analysis conducted in this study. In the results, we emphasize the significance of collaborative interaction for the effectiveness of the designed learning process. We also highlight various perspectives on the Pythagorean theorem, the subject of discussion, and the interconnectedness of mathematical and technological knowledge using GeoGebra, as expressed in students' statements. Lastly, we stress the importance of analyzing the scenarios presented in this paper from a standpoint detached from technological determinism. We introduce the notion of sociotechnical agency as a theoretical avenue for this purpose.
Downloads
Metrics
References
DANTAS, S. C. Design, implementação e estudo de uma rede sócio-profissional online de professores de Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, 2016.
DANTAS, S. C.; BALDINI, L. A. F. Produção de conhecimentos matemáticos e tecnológicos na resolução de problemas com o GeoGebra. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2018, Foz do Iguaçu. Anais, 2018.
DANTAS, S. C.; FERREIRA, G. F.; PAULO, J. P. A. Uma noção de interação colaborativa elaborada à luz do Modelo dos Campos Semânticos e da Teoria da Atividade. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 5, p. 213-236, 2016.
DANTAS, S. C.; MATUCHESKI, S. Resolução de um problema com o uso de diferentes ferramentas do GeoGebra. Pesquisa e Debate em Educação, v. 9, p. 588-605, 2019.
DANTAS, S. C.; LINS, R. C. Reflexões sobre Interação e Colaboração a partir de um Curso Online. Bolema (Rio Claro), v. 31, p. 1-34, 2017.
FERREIRA, G. F. Por uma epistemologia da tecnologia na Educação Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
LINS, R. C. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (orgs). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 92-120.
LINS, R. C. A diferença como oportunidade para aprender. ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Porto Alegre: ediPUCRS. 2008. p. 530-550.
LINS, R C. O modelo dos campos semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al. (Org.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Ed. Midiograf, 2012. p. 11-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.