The use of GeoGebra & STEAM Education as a strategy for meaningful learning of Trigonometric Function Transformations

Authors

  • Bensone Jose Matusse Escola Secundária da Munhuana
  • Manuel Carlos Nhumaio Escola Secundária da Munhuana

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p161-195

Keywords:

GeoGebra and STEAM Education, Transformations of Trigonometric Functions, Meaningful Learning

Abstract

Following our participation in the “GeoGebra & STEAM” Training Workshop within the scope of the post-doctoral research project under the title “GeoGebra and STEAM implications for Mathematics and Natural Sciences Education in Mozambique”. The present work results from an experience carried out in the 12th class of class B1-1, at Munhuana Secondary School, to approach the Transformations of Trigonometric Functions supported by GeoGebra in the context of STEAM Education. The case study, essentially qualitative, of an exploratory and interpretative nature, aims to promote meaningful learning of these contents, from an interdisciplinary teaching perspective. The results indicate that the use of GeoGebra enabled significant learning of the content covered. Therefore, in this article, we intend to bring the results of implementing this experience and promote a reflection on the implications of using GeoGebra in the context of STEAM Education in Mozambique.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BILA, V.L & RODRIGUES, A. Módulo de Psicologia de Desenvolvimento e de Aprendizagem – Ensino à Distância. Universidade Pedagógica.

CANAVARRO, A. P. (2011). Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática (115), 11-17.

DOS SANTOS, J. D. S., & SILVEIRA, A. Abordagem STEAM e GeoGebra - Aprendizagem e ensino das Ciências na formação de professores de Cabo Verde, 2021. Disponível em https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/download/4302/2560.

GARCIA, S.F. GeoGebra e o ensino de funções trigonométricas: percepções dos estudantes do Ensino Médio. Porto Alegre, 2021 Disponível em https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/10594/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o _FernandaDosSantosGarcia_Homologacao.pdf

GERHARDT, E.T & SILVEIRA, T.D. Métodos de pesquisa. 1ª edição. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. Disponível em https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf.

GOULART, M. Psicologia de Aprendizagem I Belo Horizonte, 2010.

JESUS, D. O uso do software GeoGebra para o ensino de funções do 2º grau: caso da 1ª série do Ensino Médio de uma Escola Federal. Lajeado, 2018. Disponível em https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2491/1/2018DanilodoNascimentodeJesus.pdf.

MINEDH. Matemática - Programa de Ensino da 11ª e 12ª classes, 2011.

NEVES, A.F & SILVA, N. J Matemática 12ª classe, Plural Editores, 2017.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? 3ª edição. Rio de Janeiro, 1975.

PONTE, J.P. Gestão Curricular em Matemática, Professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa, 2005.

SOARES, J. S. Pesquisa científica: uma abordagem sobre o método qualitativo. Montes Claras, 2019. Disponível em https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/314.

SOUSA, J. Uso do GeoGebra no ensino da Matemática. Lajeado, 2018. Disponível em https://www.univates.br/bdu/bitstreams/af54e2a0-e31946ac84967625df6c1caa/download.

ROSA, N. Trigonometria - Ciência em Desenvolvimento, 2014.

TEMPORINI, E. & PIOVESAN, A. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Universidade de São Paulo – Brasil.1995. Disponível em https://www.scielo.br/j/rsp/a/fF44L9rmXt8PVYLNvphJgTd/.

VUMA, J. P & CHERINDA, M. Matemática - 11ª classe. Logman 1ª edição. Maputo, 2009.

Published

2024-03-31

How to Cite

Jose Matusse, B., & Nhumaio, M. C. . (2024). The use of GeoGebra & STEAM Education as a strategy for meaningful learning of Trigonometric Function Transformations. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(1), 161–195. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p161-195