Complete Study of the Sine and Cosine Functions with the Support of GeoGebra Software

Authors

  • Moises Alberto Namburete Escola Secundaria da Munhuana
  • Cândido Jordão Covele scola Secundária da Munhuana
  • Evaristo Alves Pascoal Escola Secundária da Munhuana
  • Edgar Luciano Moises

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p196-217

Keywords:

GeoGebra & STEAM, Sine and cosine functions, Meaningful Learning

Abstract

The presence of technologies in the most varied layers of society has imposed new methodological models of the teaching and learning process and changes in the conception of various educational processes. This article is the result of a descriptive-interpretative and evaluative case study, essentially qualitative, with the objective of understanding how the GeoGebra Software can contribute to the complete study of trigonometric functions sine, cosine from graphical analysis, based on the performance of tasks, developed in a class of 50 students of Grade 11th at Munhuana Secondary School located in the city of Maputo. This study falls within the scope of the post-doctoral research project under the theme “GeoGebra and STEAM implications for mathematics and natural sciences education in Mozambique''. The main results highlight the autonomy and greater involvement of students in solving tasks, greater student-software interaction, and appropriation of content, construction of models and manipulation of parameters.

Keywords: GeoGebra & STEAM; Sine and cosine functions; Meaningful Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cândido Jordão Covele, scola Secundária da Munhuana

Professor de Física na Escola Secundária da Munhuana

Evaristo Alves Pascoal, Escola Secundária da Munhuana

Professor de Matemática e TIC na Escola Secundária da Munhuana

References

ARTIGUE, M. Épistémologie et Didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, Paris, v. 10, n. 23, p. 241-286, 1990.

FERNANDES, Dárida; FERREIRA, Juliana Vaz Almeida Gomes. As potencialidades do GeoGebra no 1o Ciclo do ensino básico. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, v. 9, n p55-68, 2020

FIA Business School, Educação STEM: Consultado em 20 de Setembro de 2023 (15:21) web sitehttps://de.trck.one/redir/clickGate.php?u=CvOTsHmh&p=ZPTckchH83&m=12&s=&r=&url=htt.

GOLDENBERG, E. P. e CUOCO, A. A. What is dynamic geometry? In: LEHER, R.; CHAZAN, D. (Ed.). Designinglearning environments for developing urderstanding of geometry and space London: Lawrence Erlbaum Associates, p.350-367, 1998.

GUERRA, Ediel; AZEVEDO, Pereira. A Utilização de Applets no GeoGebra para a Aprendizagem da Trigonometria, 2016.

LOPES, M. M. Sequência didática para o ensino de trigonometria usando o software GeoGebra.Bolema, vol.27, n.46, pg. 631-644, 2013.

Manual do Aluno - Matemática - 11.ª Classe (2020); de Maria Augusta Ferreira Neves, Jorge Nuno Silva ; ISBN:978-989-611-154-0 ;Editor:Plural Editores Edição 12-2020.

MARTINS, L.M. O legado do século XX para a formação de professores. Editora UNESP, São Paulo, 2010.

MINEDH - Moçambique. Programa de Matemática - 11ª Classe Formação de Professores para o Pré-Escolar e para o Ensino Primário Editora Editora Moderna, S.A. 2.ª Edição, 2018.

MULANDO, C. M. B; João, K. S. A; Silveira, A; Santos, J.M. O uso de GeoGebra para a assegurar enriquecimento da comunicação matemática dos alunos: uma experiência da 7a Classe no contexto angolano, 2021.

Partnership for 21it Century Skills. Framework for 21st century learning, 2014. http/www.p21.org/our-work/p21-framework.

PIROLA, N. A. Ensino de ciências e matemática, IV: temas de investigação [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica,. 244 p. 2010.

PONTE, J.P. Gestão Curricular em Matemática. Grupo de Investigação DIFMAT, Faculdade de Ciências, Universidade Lisboa, 2005.

RODRIGUES, Valtemir; Salerno Alexandra, uso do Software GeoGebra no Ensino da Trigonometria no ensino medio, Manaus - AM, 2015.

Published

2024-03-31

How to Cite

Namburete, M. A., Covele, C. J., Pascoal, E. A., & Moises, E. L. (2024). Complete Study of the Sine and Cosine Functions with the Support of GeoGebra Software. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(1), 196–217. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p196-217