History of Mathematics and Technology: visualization of recurring sequences and the notion of 2D/3D board

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p045-064

Keywords:

History of Mathematics, Numerical sequence, Mathematics Teacher

Abstract

The study of recurring numerical sequences usually presents little space for discussion in the context of History of Mathematics books in Brazil. In the context of Mathematics teacher training, research into mathematical concepts related to different forms of representation of recurring numerical sequences acquires strategic importance. Thus, the present work presents geometric properties related to the notion of Board, which is closely related to the notion of numerical sequence. Furthermore, visualization using the GeoGebra software allows you to explore some examples of 2D/3D Boards related to the Padovan, Pell and Mersenne numerical sequences, in addition to enabling the construction of a different learning scenario for the Mathematics teacher.

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Author Biography

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciencia e Tecnologia

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor TITULAR do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 (2020 - 2023). Professor do Doutorado em Associação em Rede de Pós-Graduação em Ensino (RENOEN) e do Mestrado Acadêmico em Ensino de Cièncias e Matemática do do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica PROEPT-IFCE. Tem experiência na área de Matemática e atuando principalmente nos seguintes temas: Didática da matemática, História da Matemática, Análise Real, Filosofia da Matemática e Tecnologias aplicadas ao ensino de matemática para o nível superior. Com pesquisa voltada ao ensino de Cálculo I, II, III, Análise Complexa, EDO, Teoria dos Números. E na Universidade Aberta do Brasil, com o ensino a distância de Matemática. Desenvolve pesquisa direcionada para o ensino do Cálculo a Várias Variáveis e sua transição interna. Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC. Revisor e parecerista ad hoc dos seguintes periódicos: Vydya Educação, Sinergia - IFSP, Rencima - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Revista do Instituto Geogebra de São Paulo, Tear - Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Boletim Online de Educação Matemática - BoEM e revista REMAT: Revista Eletrônica da Matemática. Comitê editorial do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM) e Coordenador do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PGECM/IFCE (acadêmico). no período de 2015/2020 e Membro do Consenho Científico da revista ForSCience - IFMG. Avaliador da EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education e International Electronic Journal of Mathematics Education. Parecerista de projetos para a Chamada CNPqNº 09/2020 - Bolsas de Produtividade em Pesquisa - PQ

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Published

2024-11-18

How to Cite

Alves, F. R. V. (2024). History of Mathematics and Technology: visualization of recurring sequences and the notion of 2D/3D board: . Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(3), 045–064. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p045-064