Investigating perimeters and areas of rectangles constructed from the kite in GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p007-024Keywords:
kite, rectangle, perimeter, area, GeoGebraAbstract
In this article we study the definition and construction of the kite quadrilateral and investigate relationships between perimeters and areas of the kite and rectangles constructed from points resulting from the division of the sides of the kite into equal parts. In the study, GeoGebra was used to construct the quadrilaterals and to generate examples that allowed the identification of invariants, later proven by analytical processes. Thus, adopting an experimental and an analytical approach in the investigative activity, it was found that GeoGebra revealed great potential in terms of discovering invariants in the relationships between perimeters and areas, which led to the establishment of conjectures, later confirmed by analytical means. Furthermore, both in the activity of constructing quadrilaterals and in researching relationships between perimeters and areas, the mobilization of varied contents and concepts was notable, highlighting a synthetic and relational learning; hence it is recommended to explore tasks of this type with students.
References
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Binotto, R. R., Petry, V. J. & Gaio, S. M. (2022). Estudo de possibilidades do uso de objetos virtuais de aprendizagem no ensino de cônicas por meio de um exercício de imaginação pedagógica. Ensino da matemática em debate, 9(2), 108-129.
Bicudo, M. A. V. (2020). Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: M. C. Borba & J. L. Araújo, (Orgs.), Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. (pp. 107-119). São Paulo, SP: Autêntica.
Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Borba, M. C.; Silva, R. S. R. & Gadanidis, G. (2020). Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. (3a. ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Borges, P. A. P. & Scheffer, N. F. (2018). Contribuições de Objetos Virtuais para a aprendizagem de conceitos de Geometria. In: N. F. Scheffer.; E. Comachio. & D. Cenci (Orgs.),Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação Matemática: articulação entre pesquisas, objetos de aprendizagem e representações. (pp. 63-77). Curitiba, PR: CRV.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília.
Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2012). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. (3a. ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Kenski, V. M. (2003). Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista diálogo educacional, 4(10), 1-10.
Kleemann, R. & Petry, V. J. (2020). Desenvolvimento de um Exercício de Imaginação Pedagógica a partir de uma Proposta Metodológica Interdisciplinar. Investigações em Ensino de Ciências, 25(3), 232 – 251.
Lima, P. C. (2021). Imaginação Pedagógica, Educação Matemática e Inclusão: em busca de possibilidades para aulas de Matemática. INTERMATHS, 2(1), 121-137.
Oliveira, C., Moura, S. P. & Sousa, E. R. (2015). TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em ação, 7(1), 75 – 95.
Oliveira, I. L. L., Guimarães, S. U., & Andrade, J. A. A. (2012). As potencialidades do GeoGebra em processos de investigação matemática: uma análise do desenvolvimento de objetos de aprendizagem da EaD no ensino presencial. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 1(1), CCLXV - CCLXXIX.
Pinheiro, J. E. (2023). Ensino de trigonometria a partir de objetos virtuais de aprendizagem: um estudo de possibilidades. [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal da Fronteira Sul.
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. São Paulo, SP: Papirus.
Skovsmose, O. (2015). Pesquisando o que não é, mas poderia ser. In: B. S. D´Ambrosio & C. E. Lopes (Orgs.), Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. (pp. 63-90). Campinas, SP: Mercado de Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925