Geometric visualization in trash bins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p065-084

Keywords:

geometry, visualization, creativity, GeoGebra

Abstract

The abstract In this paper work we are bringing a qualitative and theoretical research that aimed to analyze photographed images seen of trash bins viewed in an environment in a city in the state of Rio Grande do Sul. In such concrete objects from the real world, the researcher found representative forms of geometric entities involving shapes and that can be explored for teaching and learning of Geometry. The analysis of these objects was connected to the objects contained in the literature and which are part of course curricular.  Methodologically, this is a theoretical investigation in which the Geogebra software was used to enable the aspects visualized intuitively by the observer-researcher to be confirmed and, thus, enabling records that would facilitate the process of understanding and formalizing certain concepts involved. We conclude that visual skills can provide the development of geometric thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Carlos Pinto Leivas, Universidade Franciscana

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaDoutor em Educação - Linha de Educação Matemática- UFPR.

Mestre em Mat Pura e Aplicada - UFSC

Especialista em Análise Matemática - UFPEL

Licenciado em Matemática - UCPEL.

Professor Titular aposentada do FURG;

Ex professor da UCPEL e ULBRA.

Atualmente professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática da UFN.

References

BAUER, M.W; AARTS, Bas. A construção do corpus: um princípio para coleta de dados qualitativos. In: (Bauer, M.W; Gaskel, G, (org.) Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes. 2015. pp. 39-63.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. CNE, Brasília: 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf . Acesso em: 20 mar. 2024.

FISCHBEIN, Efraim. Intuition in science and mathematics: an educational approach. Dordrecht: Reidel, 1987.

LEIVAS, J.C.P. Imaginação, Intuição e Visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de licenciatura de matemática. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2009.

LEIVAS, J.C.P. PITÁGORAS E VAN HIELE: UMA POSSIBILIDADE DE CONEXÃO. Ciência & Educação, v. 18, n. 3, p. 643-655, 2012.

LOIZOS, P. Video, filme e fotografia como documentos de pesquisa. In: (Bauer, M.W; Gaskel, G, (org.) Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ; EditoraVozes. 2015, pp. 137-186.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Editora Vozes. RJ. 187p. 1977.

PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

PONTE, J.P. da, MATA-PEREIRA, J.; Henriques. O raciocínio matemático nos alunos do ensino básico e do ensino superior. Praxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 2, p. 355-377, jul./dez. 2012.

Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Lisboa: APM, 2008. Tradução dos Principles and Standards for School Mathematics, NCTM.

SEVERINO, A.J. Metodologia do trabalho científico. Cortez Editora, SP, 2016.

SILVA, Josafá L. da; PAIVA, Jussara P. A. A. Visualização geométrica: uma habilidade para ser valorizada no ensino fundamental, 2012. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/12. Acesso em 29 abr.2024.

WAHAB, Rohani Abd; ABU, Mohd Salleh Bin; ABDULLAH, Abdul Halim Bin; MokhtarMahani Bt, ATAN, Noor Azean Br. A case study on visual spatial skills and level of geometric thinking in learning 3D geometry among high achievers. 2016. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/298640083. Acesso em 04 mai. 2024.

Published

2024-11-18

How to Cite

Leivas, J. C. P. (2024). Geometric visualization in trash bins. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(3), 065–084. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p065-084