Geometrization of the Pythagorean Theorem and its generalization as Polya's Theorem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p058-075

Keywords:

Pythagorean theorem, Geometry, Polya theorem, Areas

Abstract

Pythagoras Theorem is considered one of the most important and well-known theorems in Mathematics due to its wide applications in solving problems related to geometry and to sciences. Currently, in most situations, especially in Basic Education, its approach occurs essentially via its algebraic form, with little emphasis on geometry. The article, which is part of a master's thesis, aims to present an approach to prove Pythagoras Theorem focusing on its geometrization, using areas of similar figures, via constructions performed by the GeoGebra software. Additionally, it presents a proof and interactive constructions of Polya's Theorem, which is one of the generalizations of the Pythagoras Theorem. Such approach may arouse more interest in these results, as they provide a significant conceptual and visual understanding of the theorems, instead of their purely algebraic versions.

Author Biographies

Daniel Cordeiro de Morais Filho, Universidade Federal de Campina Grande

Professor titular

Idalice Maria Santiago Oliveira, Secretária Estadual da Educação, Paraiba

Professora da EEEFM Severino Barbosa Camelo.

Carmen Vieira Mathias, Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Matemática - UFSM

References

ALENCAR, H. SANTOS, W., NETO, G. S. Geometria diferencial de curvas no R2. Coleção Coletâneas de Matemática; 04, SBM, Rio de Janeiro: 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 mar. 2025.

BENEDETTI, M.; GIL, P. P.; TECHERA, S. I. C. Atividades em geometria usando recortes: parte 1-teorema de Pitágoras. Cadernos de matemática e estatística. Série B, Trabalho de apoio didático. Porto Alegre, 1993.

CUOCO, Al; GOLDENBERG, E. Paul; MARK, June. Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. The Journal of Mathematical Behavior, v. 15, n. 4, p. 375-402, 1996.

GRAVINA, M. Al. et al. Geometria dinâmica na escola. Matemática, Mídias Digitais e Didática–tripé para a formação de professores de Matemática. Porto Alegre. Cap, v. 2, p. 26-45, 2011.

LEIVAS, J. C. P. Investigando o último nível da teoria de Van Hiele com alunos de pós-graduação – a generalização do teorema de Pitágoras. Vidya, v. 37, n. 2, p. 515-531, 2017.

LIMA, E.L Meu Professor de Matemática e outras histórias. 6a edição. Rio de Janeiro: SBM, 2012.

LIMA, E. L. Coordenadas no Plano. Rio de Janeiro: SBM, 2013.

LIMA, E. L. Espaços Métricos. Rio de Janeiro: IMPA - Projeto Euclides, 2020.

MATHIAS, C. V.; SILVA, H. A. da; LEIVAS, J. C. P. Provas sem palavras, visualização, animação e GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, v. 8, n. 2, p. 62–77, 2019.

OLIVEIRA, I. M. S. Desalgebrização do Teorema de Pitágoras e sua extensão com o Teorema de Pólya. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande - Paraíba, p.170. 2023.

POLYA, G. How to solve it. Princeton, NJ: Princeton University Press. 1973.

POLYA, George. Generalization, specialization, analogy. The American Mathematical Monthly, v. 55, n. 4, p. 241-243, 1948.

RATNER, B. Pythagoras: Everyone knows his famous theorem, but not who discovered it 1000 years before him. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, v. 17, p. 229-242, 2009.

STRICK, H. K. Mathematics is Beautiful. Springer Berlin Heidelberg, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62689-4_17

SINGH, J. P. Concept of Pythagorean Theorem's New Proof and Pythagorean's Triple With Ancient Vedic Investigation. International Journal Of Scientific Research And Education, v. 5, n. 04, p. 6326-38, 2017.

WAGNER, E. Teorema de Pitágoras e áreas. Programa de Iniciação Cientifica da OBMEP, 2010.

Published

2025-06-08

How to Cite

Morais Filho, D. C. de, Oliveira, I. M. S., & Mathias, C. V. (2025). Geometrization of the Pythagorean Theorem and its generalization as Polya’s Theorem. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 14(1), 058–075. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p058-075

Issue

Section

Artigos