Duplicating the cube with GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p210-224Keywords:
Parabola, Hyperbola, History of MathematicsAbstract
In this work, we present dynamic experiments addressing the two strategies proposed by the Greek mathematician Menaecmo to duplicate the cube through conic sections, thus relating analytical geometry and the history of mathematics. These strategies allow us to determine the edge measurement of the duplicate cube using two parabolas or a parabola and a hyperbola. In dynamic activities, organized with GeoGebra and accessed via external links, we employ sliders to establish/vary the parameters that satisfy Menaecmo's two conditions. The activities were designed to contextualize the study of conic sections in the analytical geometry courses of the Mathematics-Teaching Degree and the Professional Master's Degree in Mathematics on a National Network – PROFMAT. The activities can also be adapted for High School. We conclude that GeoGebra is the ideal tool to represent cube duplication dynamically.
References
ALEX, K. M.; MUTEMBEI, J. The cube duplication solution (a compass-straightedge (ruler) construction). International Journal of Mathematics Trends and Technology, v. 50, n. 5, p. 307-315, 2017. Disponível em: https://ijmttjournal.org/public/assets/volume-50/number-5/IJMTT-V50P549.pdf. Acesso em: 17 jun. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 17 jun. 2024.
CONTADOR, P. R. M. Matemática, uma breve história. 4a. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2023.
COXETER, H. S. M. Introduction to geometry. Toronto: John Wiley & Sons, 1969.
DELGADO, J.; FRENSEL, K.; CRISSAFF, L. Geometria analítica. Coleção PROFMAT. 2a. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2017.
DOMINGUES, H. H. Seções cônicas: história e ensino. Revista de Educação Matemática, v. 6, n. 4, p. 43-49, 1998.
EVES, H. Introdução à história da matemática. 5a. ed. Campinas: Unicamp, 2011.
GEOGEBRA. Baixar aplicativos GeoGebra. [S.l.]: GeoGebra, 2024a. Disponível em: https://www.geogebra.org/download?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2024.
GEOGEBRA. Materiais didáticos. [S.l.]: GeoGebra, 2024b. Disponível em: https://www.geogebra.org/materials?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2024.
KLEIN, F. Famous problems of elementary geometry. Boston: Ginn and Co., 1897.
LAGO, R. C.; NÓS, R. L. Investigando teoremas de geometria plana com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 9, n. 3, p. 15-29, 2020.
NÓS, R. L.; SANO, M.; SILVA, V. M. R. da. A dynamic view of some geometric loci via GeoGebra. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 9, n. 1, p. 1-21, 2024.
OLIVEIRA, K. S. de. Investigando problemas aritméticos, algébricos e geométricos com o GeoGebra e o GNU Octave. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2023.
OLIVEIRA, K. S. de; NÓS, R. L.; SAITO, O. H. Propostas de atividades para solucionar problemas aritméticos, algébricos e geométricos com o GNU Octave e o GeoGebra. EduCapes, 2023. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/741685. Acesso em: 17 jun. 2024.
PARANÁ. Currículo da Rede Estadual Paranaense (CREP). Curitiba: SEED, 2021a. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em: 17 jun. 2024.
PARANÁ. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná. Curitiba: SEED, 2021b. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf. Acesso em: 17 jun. 2024.
ROONEY, A. A história da matemática: desde a criação das pirâmides até a exploração do infinito. São Paulo: M.Books do Brasil, 2012.
SAITO, K. Doubling the cube: a new interpretation of its significance for early greek geometry. Historia Mathematica, v. 22, p. 119-137, 1995.
SILVA, V. M. R. da; NÓS, R. L.; Sano, M. Uma visão dinâmica do teorema de Pitágoras via GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 12, n. 1, p. 62-77, 2023.
WILLIS, L. A. Duplication of a cube. American Journal of Applied Mathematics, v. 3, n. 6, p. 256-258, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/293011869_Duplication_of_a_Cube. Acesso em: 17 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925