Pythagorean Theorem

President Garfield's Proof with GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p225-239

Keywords:

GeoGebra, Pythagorean Theorem, President Garfield's Proof

Abstract

This research addresses the Pythagorean Theorem, focusing on the demonstration made by President Garfield, and proposes to present this proof using Information and Communication Technologies, specifically the GeoGebra software. The objective is to help teachers of Mathematics to incorporate dynamic activities into their classes using GeoGebra. In addition, it includes a step-by-step of the construction in the software, contributing to teacher training. As a result, a dynamic activity was developed in GeoGebra that aims to enrich pedagogical practice. We emphasize that GeoGebra plays a key role in the teaching and learning of Mathematics, allowing concepts to be explored in an interactive and dynamic way, which makes classes more investigative and stimulates curiosity of the students.

References

Amado, N., Sanchez, J. A.; Pinto, J. (2015). A Utilização do GeoGebra na Demonstração Matemática em Sala de Aula: o estudo da reta de Euler. Boletim de Educação Matemática (Bolema), v.29, n.52, p.637-657. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/bolema/a/J6bmB3dJXBdy8J3MwpjFC6x/. Acesso em: 16 jul. 2024.

Artigue, M. (2021). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialetics between techical and conceptual work. Internacional Journal of Computers for Mathematical Learning, Dordrecht, The Netherlands v.7, n.3, p.245-274. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/226262115_Learning_Mathematics_in_a_CAS_Environment_The_Genesis_of_a_Reflection_about_Instrumentation_and_the_Dialectics_between_Technical_and_Conceptual_Work . Acesso em: 05 ago. 2024.

Boyer, C. B.; Merzbach, U. C (2012). História da Matemática, tradução da terceira edição americana, Edição: Blucher, 2012.

Castro,E. M. M.; Nascimento, K. R. S.; Sales, G. F.; Santiago, S. B. (2023). O uso das tecnologias digitais no ensino de Matemática numa perspectiva construcionista. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v.23, n.40, 17 out. 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/39/o-uso-das-tecnologias-digitais-no-ensino-de-matematica-numa-perspectiva-construcionista. Acesso em: 08 abr. 2025.

D’Ambrósio, U. (2021). A Interface entre História e Matemática: Uma Visão Histórico-Pedagógica. Revista História da Matemática para Professores (RHPM), Natal/RN, v.7, n.1, abr. 2021. Disponível em: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/67/65. Acesso em: 07 abr. 2025.

Fernandes, J. F. (2024) Generalizações envolvendo o Teorema de Pitágoras usando o GeoGebra e processos analíticos. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana a, Rio de Janeiro, v.15, n.3, p.245-274. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Jose-Fernandes-48/publication/387328755 . Acesso em: 07 abr. 2025.

Galdino, J. F; Nascimento, Junior, E. C. N.; Paulino, O. F. (2024). O Problema 48 do Papiro de Rhind: O cálculo do número π. Revista História da Matemática para Professores (RHPM), Natal/RN, v.10, n.1, p.1-10. Disponível em: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/118/101. Acesso em: 12 abr. 2025.

Garbi, G. G. (2010). A Rainha das Ciências: Um passeio histórico pelo maravilhoso mundo da Matemática, 5ª edição ver e ampliada – São Paulo. Editora Livraria da Física.

GeoGebra, Software (2024); Matemática: Materiais Didáticos. In: GeoGebra. [S. l.], 2024. Disponível em: https://www.geogebra.org/t/math?lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.

GeoGebra, Software (2022). Aplicativo matemático. Disponível em: https://www.geogebra.org/?lang=pt_BR. Acesso em: 01 ago. 2022.

Gonçalves, A.L. (2021), Teorema de Pitágoras: sugestões de atividades com o uso do app suíte GeoGebra. 89f. (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT), Universidade Federal de Goiás. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=6331&id2=171055514 Acesso em 25 jan. 2024.

Hanna, G. (1995). Challenges to the importance of proof. For the Learning of Mathematics, Fredericton, NB. 15, n. 3, p. 42-49. Disponível em: : https://www.researchgate.net/profile/GilaHanna/publication/245635574_Challenges_to_the_importance_of_proof/links/64a1e89a95bbbe0c6e0844e6/Challenges-to-the-importance-of-proof.pdf. Acesso em: 16 jul. 2024.

Hennessy, S.; Ruthven, K.; Brindley, S. (2005). Teacher perspectives on integraring ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution, and change. Journal of Curriculum Studies, London, v. 37, n. 2, p. 155-192. Disponível em: https://www.academia.edu/download/32290726/t_w_i_5.pdf Acesso em: 12 ago. 2024.

Kieran, C. (2007) Interpreting and assessing the answers given by the CAS expert: A reaction paper. The International Journal of Technology in Mathematics Education, Plymouth, UK, v. 14, n.º 2, p. 103-107. Disponível em: http://ism.uqam.ca/~apte/Publications/IJTME_2007.pdf . Acesso em: 14 set. 2024.

Linares, J. L. (2022). Teorema de Pitágoras: Demonstrações Interativas no GeoGebra, Faculdade de Zootecnia e Engenharia de Alimentos (FZEA), Universidade de São Paulo (USP), 2022.

Loomis, E. S. (1968). The Pythagorean Proposition, Washington, National Council of Teachers of Mathematics.

Magnamo, W.; Candeia, A. S.; Baiocco, L. V.; Siqueira, N. K.; Santos, L. V. R. S.; Nunes, P. C. (2024). O impacto das tecnologias digitais no processo de ensino-aprendizagem da matemática. Revistaft, vol. 28, ed. 138, 2024. Disponível em: https://revistaft.com.br/o-impacto-das-tecnologias-digitais-no-processo-de-ensino-aprendizagem-da matematica/#:~:text=A%20utiliza%C3%A7%C3%A3o%20de%20tecnolog as%20digitais,necessidades%20individuais%20de%20cada%20aluno. Acesso em 08 abr. 2025.

Moreira, I., Martins, I., Andrade, R.B., Sena, S. (2023). Teorema de Pitágoras com recurso ao software GeoGebra e GeoGebra Classroom. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v.12, n.3, p.0017-0036, 2023. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9275846. Acesso em 07 abr.2025.

Nóbriga, J. C. C. (2019). Demonstrações matemáticas dinâmicas. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 1-21, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e61725 Acesso em 15 de jan. 2024.

Oliveira, A. L. C. (2013). O Teorema de Pitágoras: Demonstrações e Aplicações. (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional), Universidade Estadual do Ceará, 78f. Fortaleza, 2013. Disponível em: https://sca.profmatsbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=767&id2=31415#:~:text=O%20Teorema%20de%20Pit%C3%A1goras%20estabelece,das%20medidas%20dos%20outros%20dois. Acesso em: 18 jun. 2024.

Rocha, D. M, (2023). Teorema de Pitágoras e construções geométricas com o GeoGebra, 81f, PROFMAT (Mestrado profissional em Matemática em Rede Nacional), Universidade Federal de Ouro Preto, 2023. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=7391&id2=171054822 . Acesso em 25 jan. 2024.

Silva, V. M. R; Nós, R. L; Sano, M. (2023). Uma Visão Dinâmica do Teorema de Pitágoras. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 12, n. 1, p. 062-077, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/59199. Acesso em 18 jul. 2024.

Silva, J. E. B. (2014). Teorema de Pitágoras: algumas extensões /generalizações e atividades com o Software GeoGebra, 152f, PROFMAT (Mestrado profissional em Matemática em Rede Nacional), Universidade Estadual Paulista, 2014. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=878&id2=31914 Acesso em fev. 2024.

Stylianides, G., Stylianides, J. (2008). Proof in School Mathematics: Insights from Psychological Research into Students’ Ability for Deductive Reasoning. Mathematical Thinking and Learning, Mahwah, New Jersey, v. 10, n.º 2, p. 103-133, Abril, 2008. Disponível em: http://mathedseminar.pbworks.com/w/file/fetch/74137112/Stylianides%202008%20MTL.pdf Acesso em 10 jun. 2024.

Teixeira, J; Diniz, L. N. Contribuições da produção de vídeos para o ensino da Matemática. Revista Docência e Cibercultura, v. 6, n° 3, p. 125-145, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/redoc.2022.63212. Acesso em: 12 abr. 2025.

Vargas, A. R. (2016). O teorema de Miquel revisitado por Clifford. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2016. Disponível em: https://www2.dbd.pucrio.br/pergamum/tesesabertas/1412617_2016_completo.pdf. Acesso em: Acesso em: 16 mai. 2024.

Veloso, E. (1998). Geometria, Temas Actuais. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1998.

Published

2025-06-08

How to Cite

Galdino, J. F., Nascimento Júnior, E. C. do, & Paulino, O. F. . (2025). Pythagorean Theorem: President Garfield’s Proof with GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 14(1), 225–239. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p225-239

Issue

Section

Proposals for Action