The Sierpinski Triangle fractal in GeoGebra and the iteration command
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p240-256Keywords:
Sierpinski Triangle, Fractal, GeoGebra, IterationAbstract
Fractals have garnered significant interest within the GeoGebra community and in the educational context of mathematics. Given that the construction of fractals typically involves iterative processes, this study aimed to develop a novel approach to represent the Sierpinski Triangle without explicit command repetition. Utilizing GeoGebra's Iteration() function, we successfully constructed the fractal. The simplicity, efficiency, and adaptability of this method were evaluated, and its potential pedagogical implications are discussed.
References
ADAMI, P. S.; SOARES, E. A. F.; SOUZA, L. F. R. GeoGebra e o Triângulo de Sierpinski: Uma intervenção Pedagógica para o Ensino Médio. Revista Eletrônica de Educação e Ciência - REEC, v. 7, p. 44-61, 2017.
ALVES, G. S.; SOARES, A. B. Geometria Dinâmica: um estudo de seus recursos, potencialidades e limitações através do software Tabulae. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, 2003. p. 175-186.
BARBOSA, R. M. Descobrindo a Geometria Fractal para a sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
BARBOSA, L. M.; DA SILVA, R. S. R. Sobre pensamento computacional na construção de um Triângulo de Sierpinski com o GeoGebra. Pesquisa e Debate em Educação, v. 9, n. 1, p. 537-559, 2019.
CAMPOS, F. A. B. O ensino de matemática com fractais na educação básica: percepções em meio ao curso enfrac. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade do Estado de Mato Grosso, Barra do Bugres, 2020.
CÔRTES, I. R. C.; ANTUNES, G. Geometria fractal no ensino médio: teoria e prática. Revista eletrônica da Sociedade Brasileira de Matemática, v.2, n.1, p. 26-41, 2014.
CUNHA, M. M. Progressão Aritmética, Geométrica e Fractais. 89 f. Trabalho de conclusão de curso (Mestrado Profissional) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, [S. l.], 2013.
DE AGUILAR, V. L.; DA SILVA, R. C.; ROMANINI, E. Geometria Fractal: abordando conceitos a partir de construções com o Software GeoGebra. Revista Ensin@ UFMS, v. 1, n. 4, p. 52-72, 2019.
FALCONER, K. Fractal geometry: mathematical foundations and applications. John Wiley & Sons, Chichester, 2004.
FEDER, J. Fractals. Plenum Press, New York, 1988.
FRISKE, A. L.; MATHIAS, C. V. Fractais do tipo Dürer e GeoGebra: uma aplicação para as Transformações Lineares. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 1, n. 2, p. 32-41, 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. – São Paulo: Atlas, 2002.
KRANTZ, S. G. Fractal geometry. The Mathematical Intelligencer, v. 11, n. 4, p. 12-16, 1989.
MANDELBROT, B. B. The Fractal Geometry of Nature. W. H. Freeman and Company, New York, 1982.
NOVI, V. C. N. O estudo de Geometria por meio do software GeoGebra no celular. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE: Produção Didático-pedagógica, 2016. Curitiba: SEED/PR., 2018. V.2. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_mat_uel_vandaclaudianogarininovi.pdf. Acesso em: 8/10/23. ISBN 978-85-8015-094-0.
PADILHA, T. A. F.; DULLIUS, M. M.; QUARTIERI, M. T. Construção de fractais usando o software GeoGebra. Boletim GEPEM, n. 62, p. 155-162, 2013.
PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemática na sala de aula. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
REIS, J. N. D. C. Fractais no ensino médio: da observação de padrões da natureza ao uso do GeoGebra. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal Rural do Seminário, Mossoró, 2014.
SANTOS, A. S. Uma Análise de construções de iterações dos fractais para a formação docente. In.: MENDONÇA, Gustavo Simões et al.. Formação de professores da educação em Ciências e Matemática em pesquisa: perspectivas e tendências, v. 1, n. 1, p. 295-313, 2021.
WANDERLEY, L. R.; SOUTO, R. A.; DIDIER, M. C.; TANAKA, T. Y. Construção de Fractais Geométricos com o GeoGebra: Árvores Bifurcadas e o Triângulo de Sierpinski. Revista do Professor de Matemática. Rio de Janeiro, n. 104. 2021.
XAVIER, K. L.; CORRÊA, E. B.; TREML, H.; GROSSI, L. Análise sobre os processos de construção do Triângulo de Sierpinski no GeoGebra e Scratch/Analysis of the construction processes of the Sierpinski Triangle in GeoGebra and Scratch. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 12, p. 29755-29771, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925