GeoGebrando in the world of Quadratic Functions
Gamified Digital Educational Resource in GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p165-180Keywords:
Educational Technologies, GeoGebra, GamificationAbstract
This article presents the development and application of a gamified Digital Educational Resource (DER) in GeoGebra for teaching Quadratic Functions. The qualitative research followed three phases: development based on the Methodology for Learning Objects (MOA), testing through Design Experiment, and analysis using the Semantic Fields Model (SFM). Applied to 1st-year high school students, the results showed that Gamification combined with GeoGebra increased dynamism and interactivity, promoting student protagonism and facilitating the graphical visualization of concepts. For example, by solving interactive challenges involving launching projectiles at targets represented by parabolas, students demonstrated a better understanding of the effects of the coefficients on the concavity and position of the function. The motivation to overcome the stages encouraged autonomy.
References
Albuquerque, L. De.; Santos, C.H. dos. (2009) O programa GeoGebra: relato de experiência no ensino de Geometria Plana de 5ª a 8ª séries e na socialização com professores da rede de ensino estadual.
Basniak, M. I., & Estevam, E. J. G. (2014). O GeoGebra e a Matemática da educação básica: frações, estatística, círculo e circunferência. Curitiba: Ithala.
Cataneo, V. I. (2011). O uso do software GeoGebra como ferramenta que pode facilitar o processo ensino-aprendizagem da Matemática no ensino fundamental séries finais. 2011. 86f. Monografia para o Curso de Pós-Graduação em Educação Matemática do Centro Universitário Barriga Verde, Orleans.
Cobb, P., Confrey, J., DiSessa, A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design Experiment in Educational Research. Eductional Researcher 32 (1): 9-13.
D’Ambrósio, U. (1999). Matemática dos Descobrimentos. Salvador: 8º EBEM.
Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L. E., & Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a Definition. in Proc. of the 2011. Annual Conference on Human factors in Computing Systems – CHI 2011, Vancouver, Canada.
Duarte, C. E. A. (2018). Análise de usabilidade do GeoGebra para a aprendizagem de Geometria Espacial no Ensino Médio. 2018. 75f Monografia para Graduação em Engenharia de Software, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Califórnia: Pffeifer & Company.
Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo. 8. ed. Campinas: Papirus.
Lima, E.L. (2006) A Matemática da Educação Básica. 9.ed. Rio de Janeiro: SBM.
Lins, R.C. (1999) Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: Maria Aparecida Viggiani Bicudo (ORG). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas (p. 75-94). 1ED. São Paulo: editora UNESP.
Maraia, L. O. (2022). Tecnologias e Educação: metodologias e estratégias para ações disruptivas. Diadema: V&V Editora, 2022. ISBN 978-65-88471-70-8.
MEC - Ministério da Educação. (2018). Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Brasília: Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33571
Minitab. (2019). Pesquisa Suporte ao Minitab 18. https://support.minitab.com/ptbr/minitab/18/getting-started/designing-an-experiment/.
Nascimento, I. M. do; Amaral Neto, J. R.; Silva Junior, L. O.; Costa, T. K. de L. & Oliveira, W. (2022) Os Efeitos da Gamificação Personalizada na Experiência de Ensino e Aprendizagem Durante o Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 30, p. 210–236.
Padilha, R. (2018). O desafio da formação docente: potencialidades da Gamificação aliada ao GeoGebra. [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática]. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul.
Pinheiro, P. G. R. (2017). Criação e adaptação de jogos para o GeoGebra. 2017. 71f. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Teófilo Otoni.
Rezende, D. V., Borges, C., Fleith, D. De S., & Joly, M. C. R.A. (2016). Relação entre tecnologias da informação e comunicação e criatividade: Revisão da literatura. Psicologia: Ciência e Profissão 36(4): 877-892.
Scortegagna, L. (2016). Objetos de Aprendizagem. Juiz de Fora: Cead.
Silva, M. (2000). Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quater.
Valente, J. A. (1999). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/ Núcleo de Informática Aplicada à Educação-NIED.
Zichermann, G. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Sebastopol: O'Reilly Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925