GeoGebrando in the world of Quadratic Functions

Gamified Digital Educational Resource in GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p165-180

Keywords:

Educational Technologies, GeoGebra, Gamification

Abstract

This article presents the development and application of a gamified Digital Educational Resource (DER) in GeoGebra for teaching Quadratic Functions. The qualitative research followed three phases: development based on the Methodology for Learning Objects (MOA), testing through Design Experiment, and analysis using the Semantic Fields Model (SFM). Applied to 1st-year high school students, the results showed that Gamification combined with GeoGebra increased dynamism and interactivity, promoting student protagonism and facilitating the graphical visualization of concepts. For example, by solving interactive challenges involving launching projectiles at targets represented by parabolas, students demonstrated a better understanding of the effects of the coefficients on the concavity and position of the function. The motivation to overcome the stages encouraged autonomy.

Author Biographies

Iasmim Henrique Dias, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora desde 2024, Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil (2023) - Pós-Graduada em Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal Fluminense, Brasil (2020) - Pós-Graduada em Docência na Administração Pública pelo Instituto Brasileiro de Formação, Brasil (2020) - Pós-Graduada em Metodologia do Ensino de Matemática no Instituto Brasileiro de Formação, Brasil (2020) - Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brasil (2021)- Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal Fluminense, Brasil (2016)- Interessada pelas áreas de Gamificação, Tecnologias na Educação Matemática e Inteligência Artificial na Educação (IA).

Liamara Scortegagna, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Tecnólogo em Processamento de Dados (1998) e Bacharelado em Informática (2001) pela Universidade do Contestado (UnC), Especialização em Formação em Educação a Distância (2002) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), em Processamento de Dados (2000) pela UnC e, em Educação a Distância (2000) pelo IPAE, Mestrado em Ciências da Computação (2002) e Doutorado em Engenharia de Produção (2006) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora Associada III da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), atuando nos cursos de graduação em Ciência da Computação, Sistemas de Informação e Licenciatura em Computação, na qual atua também como Coordenadora. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) da UFJF. Desenvolve pesquisas nas áreas de Ciência da Computação e Educação, com ênfase em Tecnologias na Educação, Educação a Distância (EAD), Educação Híbrida, Objetos de Aprendizagem (OA) e Inteligência Artificial (IA) na Educação.

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Published

2025-06-08

How to Cite

Dias, I. H., & Scortegagna, L. (2025). GeoGebrando in the world of Quadratic Functions: Gamified Digital Educational Resource in GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 14(1), 165–180. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p165-180

Issue

Section

Artigos