Analysis of productions on real functions in an online GeoGebra course

articulations with the BNCC using MaxQda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p181-209

Keywords:

Discursive Textual Analysis, Data Coding, GeoGebra online course

Abstract

In this article, we present an excerpt from a master's research defended in 2021, whose objective was to identify and analyze, based on the modules on functions in the 14th, 15th, and 16th editions of an online GeoGebra course, the productions of the students on functions with a real variable that can be articulated with the related skills of the BNCC for High School. In the methodology, we used a qualitative approach. The research corpus consisted of 696 productions of the students, collected in the database of the three editions of the online GeoGebra course through the data collection tool of the MaxQda software. The coding and analysis of the data were conducted using the MaxQda software and Discursive Textual Analysis (DTA). In the categorization process, we constituted three categories of analysis: Types of functions with a real variable; Purposes of using GeoGebra in the development of productions; and Productions articulated with the related skills of the BNCC for High School. In the data analysis, we found seventeen types of functions with one real variable, with polynomial functions of degree 1 and degree 2 predominating, and we found that most of the students used GeoGebra exclusively to construct and analyze graphs. In addition, we identified productions that can be articulated with twelve of the sixteen skills of the BNCC for High School that deal with functions with one real variable.

Author Biographies

Joilson Ferreira de Carvalho, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui dupla graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT, 2017) e pela Universidade de Aveiro (UA, 2017), em Portugal. É mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela UNEMAT (2021), campus de Barra do Bugres. Especialista em Tópicos Especiais em Matemática pelo Instituto Prominas (2018). Atualmente, é professor efetivo de Matemática na rede municipal de educação de Nova Mutum (MT). Foi bolsista do Programa de Licenciaturas Internacionais – PLI (2013–2015), na Universidade de Aveiro, em Portugal, e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID (2015–2017). 

William Vieira Gonçalves, Universidade do Estado de Mato Grosso

Licenciado em Matemática (UFMT, 2001), Especializado em Matemática Aplicada com Apoio Computacional ao Ensino (UFMT, 2003), Mestre em Educação com ênfase a Educação em Ciências (UFMT, 2007) e Doutor em Educação para a Ciência com ênfase a Informática na Educação para a Ciência e Matemática (UNESP, 2016). Professor da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT/ Barra do Bugres, atuando nos cursos de Licenciatura em Matemática, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM, Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT. Atualmente tem como principais interesses, pesquisa e extensão em atividades correlacionadas ao ensino de Ciências e Matemática com uso de tecnologias digitais.

Diego Piasson, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2002), Especialização em Matemática (2005) , Mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008), e Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de São Paulo (UNESP). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso, na área de Matemática, pesquisador do Centro Tecnológico de Mato Grosso, líder do Grupo de Pesquisa em Modelagem Matemática e Pesquisa Operacional, Coordenador do Ambiente UNEMAT de Empreendedorismo e Inovação da Região Sudoeste de Mato Grosso e professor no Programa de Mestrado e Doutorado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM) e no Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede (PROFMAT). Atualmente tem pesquisado temas relacionados ao ensino da Matemática e desenvolvimento do pensamento computacional por meio de plataformas de programação visual e robótica.

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Published

2025-06-08

How to Cite

Carvalho, J. F. de, Gonçalves, W. V., & Piasson, D. . (2025). Analysis of productions on real functions in an online GeoGebra course: articulations with the BNCC using MaxQda. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 14(1), 181–209. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p181-209

Issue

Section

Artigos