Analysis of productions on real functions in an online GeoGebra course
articulations with the BNCC using MaxQda
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p181-209Keywords:
Discursive Textual Analysis, Data Coding, GeoGebra online courseAbstract
In this article, we present an excerpt from a master's research defended in 2021, whose objective was to identify and analyze, based on the modules on functions in the 14th, 15th, and 16th editions of an online GeoGebra course, the productions of the students on functions with a real variable that can be articulated with the related skills of the BNCC for High School. In the methodology, we used a qualitative approach. The research corpus consisted of 696 productions of the students, collected in the database of the three editions of the online GeoGebra course through the data collection tool of the MaxQda software. The coding and analysis of the data were conducted using the MaxQda software and Discursive Textual Analysis (DTA). In the categorization process, we constituted three categories of analysis: Types of functions with a real variable; Purposes of using GeoGebra in the development of productions; and Productions articulated with the related skills of the BNCC for High School. In the data analysis, we found seventeen types of functions with one real variable, with polynomial functions of degree 1 and degree 2 predominating, and we found that most of the students used GeoGebra exclusively to construct and analyze graphs. In addition, we identified productions that can be articulated with twelve of the sixteen skills of the BNCC for High School that deal with functions with one real variable.
References
Abar, C. A. P., & de Almeida, M. V. (2017). GeoGebra como organizador de recursos tecnológicos para o ensino e aprendizagem da matemática em uma formação de professores. Ensino da Matemática em Debate, 4(2), 136-144. https://revistas.pucsp.br/emd/article/view/35160/24975
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Bortolossi, H. J. (2016). O uso do software gratuito GeoGebra no ensino e na aprendizagem de estatística e probabilidade. Vidya, 36(2), 429-440. https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/1804
Brasil, M. E. C. (2018). Ministério da educação. Base nacional comum curricular, 2.
Carvalho, V. Z. de. (2017). Contribuições para o ensino de funções do 2º grau com o software GeoGebra na formação docente. 2017. 102f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Acre, Rio Branco, AC.
Castro, G. A. M., do Espírito Santo, C. F. A., Barata, R. C., & Almouloud, S. A. (2020). Desafios para o professor de ciências e matemática revelados pelo estudo da BNCC do ensino médio. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 15(2), 1–32. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73147
Cerqueira, P. R. O. (2017). O uso do software GeoGebra para visualizar o comportamento do gráfico de funções seno e cosseno quanto aos movimentos de translação, reflexão e deformação. 2017. 92f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, BA.
Dantas, S. C. (2016). Design, implementação e estudo de uma rede sócio profissional online de professores de Matemática. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, SP.
Dantas, S. C., & Lins, R. C. (2017). Reflexões sobre Interação e Colaboração a partir de um Curso Online. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 1–34. http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0103636X201700010000ng=pt&tlng=pt
Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, 35(2), 53–63. https://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf
Gonçalves, W. V. (2016). O transitar entre a Matemática do Matemático, a Matemática da Escola e a Matemática do GeoGebra: um estudo de como professores de Matemática lidam com as possibilidades e limitações do GeoGebra. 2016. 248f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências, Bauru, SP.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2018). Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas (2 ed.). São Paulo, SP: Editora Pedagógica e Universitária.
Marchetto, R. (2017). O uso do software GeoGebra no estudo de progressões aritméticas e geométricas, e sua relação com funções afins e exponenciais. 2017. 102f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.
Verbi Software. (2015). MAXQDA: Qualitative data analysis software (Version 12.0).https://www.maxqda.com/
Moraes, R., & Galizzi, M. do C. (2016). Análise textual discursiva (3. ed.). Ijuí, RS: Editora Ijuí.
Nogueira, E. L. P. (2018). O uso da calculadora gráfica GeoGebra no smartphone como ferramenta para o ensino das funções exponencial e logarítmica.2018. 80f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.
Nóbriga, J. C. C., Santos, G. L., de Araújo, L. C. L., Ferreira, B. S., & de Lima, R. (2012). GGBOOK: uma interface que integrará os ambientes de texto e gráfico no GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 1(1), 03-12. http://revistas.pucsp.br/IGISP/article/view/8369/6573
Oliveira, R. A. de (2020). Produções sobre derivadas de funções reais com GeoGebra em um curso de extensão online para professores de matemática. 2020. 137f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade do Estado de Mato Grosso, Barra do Bugres, MT.
Ponte, J. P. D. (1990). O conceito de função no currículo de Matemática. Educação e Matemática, (15), 3-9. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4473/1/90 Ponte EM 15.pdf
Scheffer, N. F., & Sachet, R. (2010). Softwares matemáticos: investigação, conjecturas e conhecimentos. Revista Ciência e Tecnologia, 10(17). http://www.revista.unisal.br/sj/index.php/123/article/view/49
Silva, D. S. da (2017). Funções: construindo conceitos a partir da análise gráfica. 2017. 162f .Dissertação (Mestrado Matemática em Rede Nacional) - Programa de Pós-Gradução em Matemática em Rede Nacional da Universidade Ferderal de Santa Maria, Santa Maria, RS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925