Vygotsky and Bakhtin: The educational action as a dialogic project of meaning production

Authors

  • Júlio Flávio de Figueiredo Fernandes Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Mauro Giffoni Carvalho Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Edson Nascimento Campos Universidade do Estado de Minas Gerais

Keywords:

Vygotsky, Bakhtin, Zone of immediate development, Dialogism, Mediation

Abstract

This paper aims at establishing a dialogue between Vygotsky and Bakhtin, using Vygotsky’s concepts associated with the zone of immediate development and Bakhtin’s concepts related to dialogism as theoretical parameters. By using these parameters, it proposes to reflect upon the educational process through the theoretical principles or aphorisms which claim the specificity of the mediation that establishes the educator/educatee relation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlio Flávio de Figueiredo Fernandes, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor em Filosofia, professor e pesquisador no Mestrado em Educação, FAE-UEMG.

Mauro Giffoni Carvalho, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor em Comunicação e Cultura, professor e pesquisador em Educação, FAE-UEMG.

Edson Nascimento Campos, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor em Educação, professor e pesquisador em Educação, FAE-UEMG.

Published

2012-11-30

How to Cite

Fernandes, J. F. de F., Carvalho, M. G., & Campos, E. N. (2012). Vygotsky and Bakhtin: The educational action as a dialogic project of meaning production. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 7(2), Port. 95–108 / Eng. 95. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/10259

Issue

Section

Articles