Multiliteracies Practices at School: For a Responsive Education to Contemporaneity

Authors

  • Maria Bernadete Fernandes de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Paula Tatiane Carréra Szundy Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Multiliteracies, Responsiviness, Responsible Act, Education

Abstract

Sharing with Rojo the assumption that Bakhtin’s Circle philosophy of language owns the necessary lightness of thought and plasticity for the comprehension and analysis of contemporary multiliteracies practices, this paper aims, from a Bakhtinian perspective, at reflecting about the meanings of educating as a responsible act. Parting from the idea that a responsible education should not only be responsive for the multiple uses of languages that (re)design performances in our contemporary world, but also lead to the critical positioning about these uses, we relate some of the Circle’s constructs such as ideology, dialogism, genre, hybridism, responsiveness, responsible act, etc. with the notion of teacher’s knowledge, views of language constructed in the dialogues between Applied Linguistics and Cultural Studies and the pedagogy of multiliteracies proposed by the New London Group so as to think of educational processes that are responsive to contemporaneity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Bernadete Fernandes de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Maria Bernadete Fernandes de Oliveira é professora associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Graduação em Letras pela Universidade Federal da Paraíba; mestrado e doutorado em Lingüística pela Universidade de São Paulo. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - PgEL (2005- 2009). Participa como organizadora dos livros Leitura, Escrita e Produção de Textos e Linguagem e Práticas Sociais . Publica regularmente em várias Revistas Científicas qualificadas e é membro do Conselho Editorial das Revistas Trabalhos em Linguística Aplicada, Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Revista Língua, Linguística e Literatura, Estudos de Psicologia e da coleção Bakhtin o inclassificável ( Mercado de Letras). Atua como professora e orientadora de mestrado e de doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, na área de concentração Linguística Aplicada. É líder do Grupo de Pesquisa, registrado no CNPq, Práticas Discursivas na Contemporaneidade

Paula Tatiane Carréra Szundy, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Paula Tatianne Carrera Szundypossui graduação em Letras - Faculdades Integradas Teresa D'ávilla (1995), mestrado em Lingüística Aplicada e Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Letras Anglo-Germânicas e coordenadora do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Foi presidente da Associação de Lingüística Aplicada do Brasil (ALAB) no biênio 2009-2011. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Formação de Professores e seus interesses de pesquisa incluem: ensino-aprendizagem de LE (língua estrangeira), formação de professores, ensino de LE para fins específicos, gêneros discursivos e ensino, práticas de letramento e multiletramentos na escola

Published

2014-11-21

How to Cite

Oliveira, M. B. F. de, & Szundy, P. T. C. (2014). Multiliteracies Practices at School: For a Responsive Education to Contemporaneity. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 9(2), Port. 184–205 / Eng. 191. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19345

Issue

Section

Articles