Children with Verbal Restrictions and the Concept of Intercomprehension and Multimodality in Speech-Language Therapy: A Case Study

Authors

  • Cristiane Alves Silva Fundação Catarinense de Educação Especial
  • Ana Paula Santana UFSC

Keywords:

Discursive Neurolinguistics, Multimodality, Verbal restriction, Dialogism, Mutual understanding

Abstract

This article aims to analyze the process of mutual understanding from the perspective of Discursive Neurolinguistics. As a methodology, a case study was carried out on a child with a linguistic profile of verbal restriction, which concerns the dimension of utterances involving words and their morphology. Data interpretation was based on the Bakhtinian perspective, which addresses ‘understanding’ as an active-responsive process and meaning as emerging from the relationship between utterances. The results showed that the interlocutors’ common ground allowed the joint construction of meaning even in the face of verbal restrictions, and aspects such as nonverbal elements and the recognition of the child’s active-responsive role also favored mutual understanding. As a conclusion, the attention to different multimodal resources as legitimate modes of expression allows children with verbal restrictions to fulfill the role of “speakers” regardless of their modes of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES-SILVA, Cristiane. O processo de intercompreensão na situação dialógica um estudo de caso em um contexto de restrição verbal. 2022.124f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2022.

ANDRADE, Cássio Kennedy de Sá.; ALVES, Giorvan Ânderson dos Santos. Execução dos gestos emblemáticos na criança com transtorno do espectro autista. Revista Prolíngua, João Pessoa, v. 14, n. 2, p. 239-249, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/prolingua/article/view/48749/30262. Acesso em: 25 jan. 2024.

ARANTES, Lucia. A clínica psicanalítica e a fonoaudiologia com crianças que não falam. Distúrbios da comunicação, São Paulo, v. 1, p. 59-69, 2003. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/download/11340/22675. Acesso em: 24 jan. 2024.

ÁVILA-NOBREGA, Paulo Vinícius; CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. O envelope multimodal em aquisição de linguagem: momento do surgimento e pontos de mudanças. In: CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra; FARIA, Evangelina Maria Brito de (org.). Cenas em aquisição da linguagem: multimodalidade, atenção conjunta e subjetividade. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015, v. 1. p. 11-44.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.

BARROS, Isabela Barbosa do Rêgo; FONTE, Renata Fonseca Lima da; SOUZA, Ana Fabrícia. Ecolalia e gestos no autismo: reflexões em torno da metáfora enunciativa. Forma y Función, [Bogotá], v. 33, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.15446/fyf.v33n1.84184. Acesso em: 24 jan. 2024.

CALVO DEL OLMO, Francisco; ESCUDÉ, Pierre. Intercompreensão: a chave para as línguas. São Paulo: Parábola, 2019.

CANONICO, Silvia Aparecida; DEL RÉ, Alessandra. Funcionamento da linguagem na criança com Transtorno do Espectro Autista: interação, multimodalidade, formatos. In: ZUIN, Poliana Bruno; DEL RÉ, Alessandra (org.). Linguagem na educação infantil a partir dos contos de fadas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 279-298.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra; FARIA, Evangeline Maria Brito de (orgs.). Cenas em aquisição da linguagem multimodalidade, atenção conjunta e subjetividade. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Contribuições dos estudos gestuais para as pesquisas em aquisição da linguagem. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, n. esp., p. 5-35, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15112/9289. Acesso em: 25 jan. 2024.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Hologestos - produções linguísticas numa perspectiva multimodal. Revista Letras, Fortaleza, v. 1/2, p. 9-16, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.ufc.br/index.php/revletras/article/view/1057. Acesso em: 25 jan. 2024.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Perspectiva multimodal da aquisição da linguagem. In: MOTA, Mailce Borges; NAME, Cristina (orgs.). Interface linguagem e cognição: contribuições da Psicolinguística. Santa Catarina: Copiart, 2019. p. 67-88.

COUDRY, Maria Irma Hadler; FREIRE, Fernanda Maria Pereira. Avaliação discursiva das afasias. Revista de Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 360-377, 2017. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/93. Acesso em: 25 jan. 2024.

COUDRY, Maria Irma Hadler. Diário de Narciso: discurso e afasia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Contexto, 2018.

FUGIWARA, Renata; NOVAES-PINTO, Rosana. Avaliação de compreensão nas afasias: o limite dos instrumentos metalinguísticos e a contribuição das análises discursivas. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 903-915, 2013. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/975. Acesso em: 25 jan. 2024.

FUGIWARA, Renata. Processos de (inter)compreensão nas afasias. Tese (Doutorado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2013. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/920983. Acesso em: 25 jan. 2024.

GARCÍA, Ofélia. The Multiplicities of Multilingual Interaction. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Philadelphia, v. 21, n. 7, p. 881-891, 3 out. 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1198122. Acesso em: 24 jan. 2024.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

LURIA, Alexander Romanovich. Fundamentos de neuropsicologia. Tradução de Juarez Aranha Ricardo Rio de Janeiro. São Paulo: EDUSP, 1981.

MCNEILL, D. Hand and Mind: What Gestures Reveal about Thought. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

MCNEILL, David. So you Think Gestures Are Nonverbal? Psychological Review, Whashington, v. 92, p. 350-371, 1985. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/1985-30454-001. Acesso em: 25 jan. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MYLANDER, Carolyn; GOLDIN-MEADOW, Susan. Home Sing Systems in Deaf Children: The Development of Morphology without a Conventional Language Model. In: SIPLE, P.; FISHER, S. D. (eds.). Theoretical Issues in Sign Language Research. Chicago: The University de Chicago Press, 1991.

SANTANA, Ana Paula de Oliveira. Grupo terapêutico no contexto das afasias. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 4-15, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/18313. Acesso em: 25 jan. 2024.

SANTANA, Ana Paula de Oliveira. Surdez e linguagem: aspectos e implicações neurolinguísticas. São Paulo: Plexus, 2007.

SANTANA, Ana Paula; SANTOS, Karoline Pimentel dos. A perspectiva enunciativo-discursiva de Bakhtin e a análise da linguagem na clínica fonoaudiológica. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 174-190, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/99qXsdGWrbQ455rgZmjtvNt/?lang=pt. Acesso em: 25 jan. 2024.

SCISCI, Lucia Aparecida de Campos. Estudo da atribuição de sentido a processos de significação verbais e não verbais de sujeitos afásicos. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2004. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/319922. Acesso em: 25 jan. 2024.

VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto; Luis Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2024-05-14

How to Cite

Alves Silva, C., & Santana, A. P. (2024). Children with Verbal Restrictions and the Concept of Intercomprehension and Multimodality in Speech-Language Therapy: A Case Study . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 19(2). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/62685

Issue

Section

Articles