Postmodern Experimentation in Anthony Browne’s Picturebooks: The Reinvention of a Canon in Children’s Literature

Authors

  • Carina Rodrigues Escola Superior de Educação de Lisboa – ESELx/IPL
  • Ana Isabel Pinto Escola Superior de Educação de Viana do Castelo – ESE/ IPVC

Keywords:

Picturebook, Post Modernity, Intertextuality, Metafictionality, Anthony Browne

Abstract

This article[1] intends to highlight the characteristics of the postmodern Picturebook, specifically, the work of Anthony Browne, a British creator of recognized value in the conformation of this segment of the contemporary children’s edition, whose narrativization results from the triadic text-image-support. Revisiting Browne’s whole work, from a necessarily restricted and representative corpus, we propose to highlight the aesthetic-literary and formative potentialities of a significative production, recognizing his contribution to the consolidation of a new paradigm in Children’s Literature. Starting from previous investigations around Picturebooks, with emphasis on theorizations related to the concepts of intertextuality and metafictionality – founding strategies of the “writing” of the appreciated author –, formal, rhetorical-stylistic and ideothematic procedures are observed in a dialogical reading of the verbal and visual components, concluding about its demands at the level of reception, as well as its impact on the literary, critical and reflective education of its main readers.

 

[1] This work was financially supported by Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) projects under the references UIDB/00317/2020 and UIDP/00317/2020.

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Author Biographies

Carina Rodrigues, Escola Superior de Educação de Lisboa – ESELx/IPL

Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação (ESE) de Lisboa, na ESE de Santarém e na ESE de Setúbal. É Doutorada em Literatura, pela Universidade de Aveiro (com uma tese subordinada ao tema “Palavras e imagens de mãos dadas. A arquitetura do álbum narrativo em Manuela Bacelar”, realizada com o apoio da FCT), Mestre em Ciências da Educação, pela Universidade de Aveiro, e Licenciada em Educação de Infância, pela ESE de Coimbra. É membro integrado do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC-UMinho) e membro colaborador do Centro de Línguas, Literaturas e Culturas, da Universidade de Aveiro. É membro da Rede Internacional LIJMI (USC, Espanha), colaborando com os grupos de pesquisa LITER21 e a Associação Galego-Portuguesa de Investigação em Literatura Infantil e Juvenil, ELOS (USC, Espanha), e do Grupo Internacional de Investigação IMAGO (Universidad de La Laguna, Tenerife, Espanha). Em Portugal, também integra o Grupo Internacional de Investigação sobre o “Livro-objeto” (iniciado no Departamento de Línguas e Culturas – Universidade de Aveiro) e o Grupo Protextos (CIDTFF, Universidade de Aveiro). É autora de estudos vários, em Portugal e no estrangeiro, com especial incidência nas áreas da Literatura Infantil e Juvenil, da Educação Literária e Formação de Leitores.

Ana Isabel Pinto, Escola Superior de Educação de Viana do Castelo – ESE/ IPVC

Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação (ESE) de Viana do Castelo, e na Escola Superior de Desporto e Educação (ESDE) no Instituto Politécnico Jean Piaget Norte. É Doutorada em Ciências da Educação, especialidade de Literacias e Ensino do Português, pela Universidade do Minho (com uma tese subordinada ao tema “A formação do professor de Português: o lugar da Educação Literária”, realizada com o apoio da Fundação para a Ciência e a Tecnologia- FCT), Mestre em Supervisão Pedagógica em Ensino do Português, pela Universidade do Minho, e Licenciada em Professores do Ensino Básico variante de Português e Inglês, pela ESE do Porto. É membro do Centro de Investigação & Inovação em Educação (InED- ESEPorto, ESEViana do Castelo) e da Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária (RECI-IPJPN). Integra o Grupo Protextos (CIDTFF, Universidade de Aveiro). É autora de vários estudos, em Portugal e no estrangeiro, com especial incidência nas áreas da Educação Literária e Formação de Leitores, da Didática do Português, da Supervisão Pedagógica em Ensino do Português e da Literatura Infantil e Juvenil.

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Published

2024-09-02

How to Cite

Rodrigues, C., & Pinto, A. I. (2024). Postmodern Experimentation in Anthony Browne’s Picturebooks: The Reinvention of a Canon in Children’s Literature . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 19(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/64072

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