A Testament Immortalized in Scarlet Letters: Literariness, Materiality, and Illustration in A verdadeira história de Chapeuzinho Vermelho [The True Story of Little Red Riding Hood] (2020)

Authors

  • Lucas Silvério Martins Universidade Federal de Catalão
  • Silvana Augusta Barbosa Carrijo Universidade Federal de Catalão

Keywords:

Children’s literature, Materiality, Illustration, Book-object, Little Red Riding Hood

Abstract

Literature, as the art of words, presents its text in different forms and languages. Whether through its humanizing potential or, still, through its narrative quality, it reaches readers and offers them a plurality of tools to create texts, using established works as arguments. After all, literature holds within its scope narratives that are true treasures arranged as a testament for all of humanity. Thus, in this article, our goal is to analyze the literary work A verdadeira história de Chapeuzinho Vermelho [The True Story of Little Red Riding Hood] (2020)[1] by Agnese Baruzzi and Sandro Natalini, presented as a book-object with a keen materiality. We will seek to understand the characteristics of the work that promote literary aesthetic enjoyment, moving the work away from a didactic and moralizing perspective. To do so, we will comprehend the specificities of the verbal text, the imagery, and the materiality characteristics that pervade the work, understand the techniques, tools, and proposed interactions, as well as recognize the book’s multimodal capacity.

 

[1] The English edition of the book is: BARUZZI, Agnese; NATALINI, Sandro. The True Story of Little Red Riding Hood. London: Templar, 2009. As the analysis is not a linguistic one, but mainly an imagetic one, the author opted for translating from Portuguese to English some passages in the book for the sake of illustration of the discussion. For this reason, whenever “see footnote 1” appears, it will, in fact, refer to Brazilian edition BARUZZI, Agnese; NATALINI, Sandro. A verdadeira história de Chapeuzinho Vermelho. Tradução de Índigo. São Paulo: Brinque-book, 2020.

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Author Biography

Silvana Augusta Barbosa Carrijo, Universidade Federal de Catalão

Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal de Goiás, Campus Catalão (1995), Mestrado em Letras e Linguística (2003), Doutorado em Letras e Linguística pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás (2009), sob orientação da Profa. Dra. Maria Zaira Turchi e Pós-Doutorado na UNESP/ Faculdade de Ciências e Letras de Assis (2014), sob supervisão do Prof. João Luís Ceccantini. Como parte das atividades de doutoramento, realizou Estágio de Doutorado na École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris-Fr, sob supervisão do Prof. Jacques Leenhardt. Como parte das atividades de pós-doutoramento, realizou Estágio de Pós-Doutorado na Universidade de Santiago de Compostela-ES, sob supervisão da Profa. Dra. Blanca-Ana Roig Rechou. É Professora Associada IV da Universidade Federal de Catalão - Instituto de Estudos da Linguagem, atuando nos cursos de Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (Mestrado e Doutorado). Coordenou, de março de 2018 a abril de 2019, a Editora Letras do Cerrado (Regional Catalão-UFG). Integra, na Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Letras e Linguística (ANPOLL), o GT Leitura e Literatura Infantil e Juvenil. É membro pesquisadora dos Grupos de Pesquisas cadastrados no CNPq, Leitura e Literatura na Escola (UNESP/Assis), EnLIJ - Encontros com a Literatura Infantil/Juvenil: ficção, teorias e práticas (UERJ), Ensino e Linguagem (URFN) e EDULE - Educação, Leitura e Escrita (UFCAT). É membro pesquisadora da RELER - Rede de Estudos Avançados em Leitura, do IILER - Instituto Interdisciplinar de Leitura PUC - RIO - Cátedra Unesco de Leitura. É membro colaboradora externa do Grupo Liter 21 - Literatura Gallega. Literatura Infantil Y Juvenil. Investigaciones literarias, artísticas, interculturales y educativas (Universidade de Santiago de Compostela-ES). É autora de livros, capítulos de livros e artigos em periódicos nacionais e internacionais especializados. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Estudos Literários, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura e literatura; literatura infantil; literatura juvenil; imaginário, relações entre ficção e memória; literatura de autoria feminina e estudos de gênero (gender).

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Published

2024-09-02

How to Cite

Silvério Martins, L. ., & Barbosa Carrijo, S. A. (2024). A Testament Immortalized in Scarlet Letters: Literariness, Materiality, and Illustration in A verdadeira história de Chapeuzinho Vermelho [The True Story of Little Red Riding Hood] (2020) . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 19(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/64188

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