Multimodal genres in textbooks: are students being schooled for visual literacy?

Authors

  • Elizangela Patrícia Moreira da Costa Docente na Universidade do Estado de Mato Grosso, Doutoranda em Linguística Aplicada pela PUC São Paulo
  • Cláudia Graziano Paes de Barros Universidade Federal de Mato Grosso/Universidade de Lisboa

Keywords:

Reading, Multimodal speech genres, Textbooks

Abstract

In this paper, we discuss some issues involved in teaching and learning reading, especially schooling in visual literacy. We seek to observe the work developed with genres that combine verbal and visual languages, found in the reading activities of two high school textbook series for Portuguese language teaching. Our goal was to understand to what extent these activities contribute towards the development of reading skills needed to deal with the specificities of these genres. Therefore, we used the enunciative and discursive assumptions of the socio-historical approach of Bakhtin Circle, as well as the Social Semiotics perspective to understand multimodality. Data analysis revealed that the incidence of multimodal genres studied in the two textbook series is hardly representative. The didactic treatment these genres receive in reading activities does not favor the mobilization of specific reading skills and contributes little to students’ visual literacy schooling.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elizangela Patrícia Moreira da Costa, Docente na Universidade do Estado de Mato Grosso, Doutoranda em Linguística Aplicada pela PUC São Paulo

Elizangela Patrícia Moreira da Costa é docente na Universidade do Estado de Mato Grosso. Licenciada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso, Mestre em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso. Atualmente cursa o doutoramento em Linguística Aplicada pela PUC São Paulo

Cláudia Graziano Paes de Barros, Universidade Federal de Mato Grosso/Universidade de Lisboa

Cláudia Graziano Paes de Barros é doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É docente adjunto IV do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem e do curso de Letras da Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil. Atualmente, realiza estágio de pós-doutoramento no centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Ensino de Língua Materna, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos bakhtinianos, estudos discursivos, ensino-aprendizagem de língua materna, letramento(s), e formação de professores.

Published

2012-11-30

How to Cite

Moreira da Costa, E. P., & Paes de Barros, C. G. (2012). Multimodal genres in textbooks: are students being schooled for visual literacy?. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso , 7(2), Port. 38–56 / Eng. 38. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/10605

Issue

Section

Articles