CONTINUING EDUCATION OF SCHOOL MANAGERS AND THEIR REVERBERATIONS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p307-326

Keywords:

Continuing education, Possibilities/challenges, Professional development.

Abstract

The study comes from experiences learned by school administrators from public institutions of the state network of Ceara, at a training course in the modality EAD in which we aim to analyze contribuitions and difficulties in their professional development. As to data analyses we use the qualitative approaches, where the focus shows the work attributed by them and also showing commitment and work. We use as research three methods: data collection, documentary examination, individual interview. The continuing education based on the need of managers empower collaborative spaces and help to share knowledge, experience, difficulties among outhers. This also helps to create collectives and individual opinions and thus helping both by improvement in the scope of working and the valuation of the education professional. So we concluded the importance of the availability of time and space for better details and that fact can be important in the process of vocational training for both.

Author Biographies

Francisco Jeovane do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará (UECE); Secretaria da Educação Básica do Ceará (SEDUC/CE).

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA/CE); Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professor da rede estadual de ensino do Ceará (SEDUC/CE).

Eliziane Rocha Castro, Universidade Estadual do Ceará (UECE); Secretaria da Educação Básica de Raposa (MA).

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA); Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professora da rede municipal de ensino de Raposa/MA.

Luciana Rodrigues Leite, Universidade Estadual do Ceará (UECE); Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA/CE).

Licencianda em Química pela Faculdade de Educação de Crateús (FAEC/UECE); Mestre e Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professora do curso de Química da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA/CE).

Maria Socorro Lucena Lima, Universidade Estadual do Ceará (UECE); Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Doutora e Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professora Visitante da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB).

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Published

2020-03-31

How to Cite

Nascimento, F. J. do, Castro, E. R., Leite, L. R., & Lima, M. S. L. (2020). CONTINUING EDUCATION OF SCHOOL MANAGERS AND THEIR REVERBERATIONS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT. Revista E-Curriculum, 18(1), 307–326. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p307-326

Issue

Section

Artigos