THE CULTURAL CURRICULUM OF PHYSICAL EDUCATION: ASSUMPTIONS, PRINCIPLES AND DIDACTIC ORIENTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p4-28Keywords:
Physical Education. Curriculum. Culture.Abstract
As a field of contention, the Physical Education curriculum has faced questions about its objectives, teaching and evaluation methods. After criticism of the intentions to improve physical fitness that signalized the insertion of the component in educational institutions, proposals based on psychobiology that were compromised with cognitive, affective-social and motor development were brought up . In the last decade of the last century, in synchrony with the democratization of society, the teaching of Physical Education experienced a paradigm shift: by taking inspiration from critical pedagogy, it adopted the human sciences as a reference, replaced physical exercise and movement as objects of study by corporal culture. More recently, in an effort to respond to the dilemmas faced by an increasingly pluralistic and democratic school, it has enlarged its theoretical input with the contributions of cultural studies and critical multiculturalism, redimensioned its social function and renewed its pedagogical work. This article sets out the context and assumptions of this curricular proposal called "cultural", it explains the conceptual fields that support it and, based on investigations about the experiences made, abstracts the principles that guide the teaching actions and theorizes about didactic procedures that to characterize it.
References
AGUIAR, Camila dos Anjos. Educação Física no município de São Paulo: aproximações e distanciamentos com relação ao currículo oficial. 2014. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação). FEUSP, São Paulo, 2014.
AGUIAR, Camila dos Anjos; NEIRA, Marcos Garcia. Nesta escola tem samba. Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação, Juiz de Fora, v. 16, p. 271-278, 2014.
ARAÚJO, Letícia; NEIRA, Marcos Garcia. O currículo da Educação Física em ação: análise do processo de significação das práticas corporais por parte dos sujeitos. Revista Iniciação, São Paulo, v. 4, p. 1-17, 2014.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
BONETTO, Pedro Xavier Russo. A “escrita-curículo” da perspectiva cultural da Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laisse-faire e fórmula. 2016. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2016.
BORSARI, José et al. Educação Física: da pré-escola à universidade – planejamento, programas e conteúdos. São Paulo: EPU, 1980.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos CEDES, ano 19, n. 48, p.69-88, ago. 1999.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: MIZUKAMI, M. G. e REALI, A. M. (Orgs.) Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: Editora da UFSCar, 2003, p. 140-152.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade multicultural: tensões e desafios. In: CANDAU, V. M. (Org.) Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p.13-37.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A F. e CANDAU, V.M. (Orgs.) Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-37.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação escolar e cultura (s): multiculturalismo, universalismo e currículo. In: CANDAU, V. M. (Org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Forma & Ação, 2009.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação intercultural: entre afirmações e desafios. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 23-41.
CANEN, Ana. A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para discussão da diversidade e das diferenças. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação. Rio de Janeiro, v. 06, n. 59, 2008. p. 297-308.
CARVALHO, Rosângela Tenório. Discursos pela interculturalidade no campo curricular da educação de jovens e adultos no Brasil nos anos 1990, Recife: Edições Bagaço, 2004.
CASTELLANI FILHO, Lino. Notas para uma agenda do esporte brasileiro. In: CÂMARA DOS DEPUTADOS (Org.). Desafios para o século XXI: coletânea de textos da 1ª Conferência Nacional de Educação, Cultura e Desporto. Brasília: Coordenação de Publicações, 2001, p. 577-589.
CHAIM JÚNIOR, Cyro Irany. Cultura corporal juvenil da periferia paulistana: subsídios para a construção de um currículo de Educação Física. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo: FEUSP, 2007.
COSTA, Marisa Vorraber. Estudos Culturais – para além das fronteiras disciplinares. In: COSTA, M. V. (Org.) Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000. p. 13-36.
COSTA, Marisa Vorraber. et al. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n.23, maio/jun/jul/ago, 2003, p. 36-61.
CORAZZA, Sandra. Planejamento de ensino como estratégia de política cultural. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.) Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997. p. 103-143.
CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
CORAZZA, Sandra. Tema Gerador: concepções e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
CORTESÃO, Luisa e STOER, Stephen. A interface de educação intercultural e a gestão de diversidade na sala de aula. In: GARCIA, R. L. e MOREIRA, A. F. B. (orgs.) Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2008. p. 189-208.
DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.
DAOLIO, Jocimar. A Educação Física escolar como prática cultural: tensões e riscos. In: DAOLIO, J. (Coord.). Educação Física escolar: olhares a partir da cultura. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 05-18.
ESCUDERO, Nyna Taylor Gomes. Avaliação da aprendizagem em Educação Física na perspectiva cultural: uma escrita autopoiética. 2011. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2011.
ETO, Jorge. Desconstruindo o futebol e a erotização da dança: uma experiência de Educação Física na escola do campo de Matacavalo. 2015, 165 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2015.
FANTINATO, Maria Cecília. Educação matemática de jovens e adultos e diversidade cultural: contribuições da pesquisa em etnomatemática. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis: Voezes, 2014. p. 77-111.
FRANÇOSO, Saulo. Cruzando fronteiras curriculares: a Educação Física no enfoque cultural na ótica de docentes de escolas municipais de São Paulo. 2011. 252 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011.
FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GARCÍA CANCLINI, Nestor. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
GIROUX, Henry. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GIROUX, Henry. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação. In: SILVA, T.T. (Org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. p. 85-103.
GIROUX, Henry; SIMON, Roger. Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento. In: MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2005.
GONÇALVES, Luis Alberto; SILVA, Petronilha Beatriz. Multiculturalismo e educação: o protesto de rua a propostas e políticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, n.1, v.29, jan./jun. 2003. p. 109-123.
GUEDES, Dartagnan Pinto. Educação para a saúde mediante programas de educação física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 5, n.1, p. 10-14, 1999.
HALL, Stuar. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. In: Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 22, n. 2, jul./dez. 1997. p. 15-46.
KINCHELOE, Joe; STEINBERG, Shirley. Repensar el multiculturalismo. Barcelona: Octaedro, 2012.
LEITE, Carlinda. O lugar da escola e do currículo na construção de uma educação intercultura. In: CANEN, A.; MOREIRA, A. F., Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus Editora, p. 45-64, 2001.
LIMA, Maria Emília. A Educação Física no Projeto Político-pedagógico: espaço de participação e reconhecimento da cultura corporal dos alunos. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2007.
LIMA, Maria Emília. Nas malhas da rede: o currículo cultural da Educação Física em ação. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2015.
LINS RODRIGUES, Antonio César. Corpos e culturas invisibilizados na escola: racismo, aulas de Educação Física e insurgência multicultural. 2013. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2013.
LINS RODRIGUES, Antonio César. Culturas negras no currículo da Educação Física. Relatório de Pesquisa. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2015.
MACEDO, Elina Elias. Educação Física numa perspectiva cultural: análise de uma experiência em creche. 2010. 134 f. Dissertação de Mestrado. FEUSP, São Paulo, 2010.
MACEDO, Elisbeth. Por uma política da diferença. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 36, n. 128, p. 327-356, maio/ago. 2006.
MARTINS, Aline Toffoli; NEIRA, Marcos Garcia. Interfaces entre o currículo cultural da Educação Física e o processo de inclusão. Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação, Juiz de Fora, v. 16, p. 167-174, 2014.
MAZZONI, Alexandre Vasconcellos. “Eu vim do mesmo lugar que eles”: relações entre experiências pessoas e uma educação física multiculturalmente orientada. 2013. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2013.
McLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
McLAREN, Peter. Construindo Los Olvidados na Era da Razão descrente. In: McLAREN, P. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para novo milênio. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 65-81, set./dez. 2001.
MÜLLER, Arthur. Avaliação no currículo cultural da Educação Física: o papel do registro na reorientação das rotas. 2016. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Análises das representações dos professores sobre o currículo cultural da Educação Física. Interface (Botucatu), v. 14, n. 35, Dez. 2010b, p. 783-795.
NEIRA, Marcos Garcia. A reflexão e a prática do ensino – Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011a.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física em ação: a perspectiva dos seus autores, 2011. 330f. Tese (Livre-Docência). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2011b.
NEIRA, Marcos Garcia. A seleção dos temas de ensino do currículo cultural da Educação Física. Revista Educación física y deporte, Medellín (Colômbia), v. 32, p. 1421-1430, 2013.
NEIRA, Marcos Garcia. Cruzando fronteiras: o currículo multicultural e o trabalho com diferenças em sala de aula. Lantuna, Santiago (Cabo Verde), v. 1, p. 119-136, 2014.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo de Educação Física e o posicionamento dos sujeitos. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 115-131, ago./dez. 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia; GRAMORELLI, Lilian Cristina. Embates em torno do conceito de cultura corporal: gênese e transformações. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n.2, p. 321-332, abr.jun. 2017.
NELSON, Cary. et al. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, T.T. (Org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. p. 07-38.
NUNES, Élton de Oliveira. Correntes multiculturais: uma contribuição para teoria do currículo. Revista de Educação do Cogeime. São Paulo, ano. XIII, n. 25, dez. 2004. p. 23-37.
OLIVEIRA, Leandro P. O ingresso na carreira de professores de Educação Física: currículo e atuação docente. 2012. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Nove de Julho. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2012.
OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Luiz. Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. 2017. 154 f. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2017.
SANT’ANNA, Denise Benuzzi. É possível realizar uma história do corpo? In: SOARES, C. L. (Org.) Corpo e história. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 03-24.
SANTOS, Ivan Luis dos. A tematização e a problematização no currículo cultural da Educação Física. 2016. 299 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2016.
SILVA, Ana Cecília. Desconstruindo a discriminação do negro no livro didático. Salvador: EDUFBA, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.
SILVA, Tomaz Tadeu. Teoria cultural da educação: Um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autentica, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In: SILVA, T.T. (Org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. p. 184-202.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUZA, Marília Menezes Nascimento. “Minha história conto eu”: multiculturalismo crítico e cultura corporal no currículo da Educação Infantil, 2012. 291 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2012.
SOUZA JÚNIOR, Marcílio et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, p. 391-411, 2011.
STOER, Stephen; CORTESÃO, Luísa. Levantando a pedra: da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.
TANI, Go. et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU/EDUSP, 1988.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed, 2003.
WIGGERS, Ingrid. Cultura corporal infantil: mediações da escola, da mídia e da arte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, maio 2005. p. 59-78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.