<strong>THE ROLE OF THE TUTOR IN THE SCHOOL-FAMILY RELATIONSHIP: CONSTRUCTION AND VALIDATION OF AN INSTRUMENT</strong>

Authors

  • Susana Alho Universidade do Algarve

Keywords:

School-family relationship, Class tutor, Approaching families’ strategies

Abstract

Nowadays, the difficulties of communication, relationship, and mostly building up strategies of cooperation between schools and families are issues of great interest. The relationship between parents and teachers is often affected by conflicts of interests, causing embarrassing situations between them. We believe that school is responsible of becoming closer to families, while developing a pleasant learning atmosphere for students. This only would be possible if it is based on the complete knowledge of the student’s families. We want to divulgate the results of a research that took place at elementary schools, in which we built an instrument to observe and analyse of the educational relationship that will allow us to validate the Theoretical Explicable Model. We assumed that the class’ tutor work influences the knowledge that the school has of the students’ families and develops the relationship between schools and families.

Author Biography

Susana Alho, Universidade do Algarve

é mestre Observação e Análise da Relação Educativa, pela Universidade do Algarve e é professora de Educação Física desde 1997, neste momento encontra-se a exercer funções na Escola Básica 2,3 Poeta Emiliano da Costa de Estoi- Faro, onde desempenha ainda os cargos de Sub-coordenadora de Educação Física; Directora de Instalações e integra a equipa de Tecnologias da Informação e Comunicação com responsabilidades pela manutenção da página Web da escola e apoio a docentes no âmbito do Projecto CRIE do Ministério da Educação. A docente lecciona ainda as áreas de Estudo Acompanhado e Área de Projecto ao 5º e 6º ano Actuais interesses de investigação: Relação escola-família; observação da relação educativa; saúde, condição física e bem-estar. é doutorada em Psicologia pela Universidade de Sevilha. Actualmente é Professora Auxiliar no Departamento de Psicologia da Universidade do Algarve. É directora do Departamento de Psicologia e Directora do Mestrado de Psicologia da Educação da Universidadedo Algarve. É membro do Centro Universitário de Investigação em Psicologia da Universidade do Algarve e do Centro de Estudos e Projectos em Educação de Infância. Actuais interesses de investigação: Ideias e práticas sobre o desenvolvimento e a educação. Promoção da saúde na infância e adolescência. Qualidade da atenção educativa e sanitária à infância.

Issue

Section

Artigos