CONCEPTS AND APPROACHES IN COMPETENCES IN BRAZILIAN RESEARCH: A NARRATIVE REVIEW

Authors

  • Rosane de Mello Santo Nicola Pontifícia Universidade Católica do Paraná / professora da graduação
  • Dilmeire Sant Anna Ramos Vosgerau Pontifícia Universidade Católica do Paraná https://orcid.org/0000-0002-9508-0888

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p107-144

Keywords:

Competence, Narrative Review, Higher education, Approaches to Brazilian Research.

Abstract

This narrative review seeks to identify the treatment given to the concept of competence and its approaches in Brazilian research. The literature review of Gámez (2004) in a European context is theoretical reference. The search in SciELO used the descriptor "concept of competence" and articles presented in full, by Brazilian researchers, obtaining 79 works from 1997 to 2013. Applied inclusion and exclusion criteria, there were 48 articles and 8 scientific essays. Found 61 concepts, 20 characteristics and 7 groups of competency examples, are results: in education, criticism of the competency model, and recently, the counter-hegemonic proposal of a critical-emancipatory matrix; in the initial formation in health and administration, the normative organs diverge between the perspectives constructivist, oriented to personal attributes, and the critical-emancipatory; and in professional qualification and education, we seek to articulate the social construction of skills with the pedagogical field.

Author Biographies

Rosane de Mello Santo Nicola, Pontifícia Universidade Católica do Paraná / professora da graduação

Professora dos Cursos de Letras da Escola de Educação e Humanidades, Doutoranda em Educação e Membro do Centro de Ensino e Aprendizagem da Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Dilmeire Sant Anna Ramos Vosgerau, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD em Educação: Technologies Educationelles pela Université de Montréal - Canadá. Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Membro do Centro de Ensino e Aprendizagem - CrEAre da PUCPR. E-mail: dilmeire.vosgerau@pucpr.br

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Published

2019-03-29

Issue

Section

Artigos