CURRICULAR POLICIES FOR SECONDARY/MIDDLE SCHOOL EDUCATION IN PORTUGAL AND BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1665-1683

Keywords:

National Common Curricular Base, Curriculum, Student profile, Curricular policies.

Abstract

Curricular changes, both in Portugal and in Brazil, are becoming more and more influenced by transnational pressures, which demand higher standards, the implementation of a common culture and an education that prepares for the workplace, thus responding to a series of issues that come essentially from the economic scenario. However, in view of the aforementioned aspects, as well as the recent scientific and technological advances, education cannot lose sight of its human dimension. However, in view of the aforementioned aspects, as well as the recent scientific and technological advances, education cannot lose sight of its human dimension, with Secondary Education/Middle Education compelled to create the conditions for students to develop skills that prepare them for a society that is structured on the basis of knowledge, is transformed at an increasingly intense rate and has become more complex. It is important, therefore, to find out what they think and how teachers stand in the face of these changes. Hence, the objective of this text is to analyze teachers’ perceptions about curricular policies regarding the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular - BNCC) in Brazil, and the Profile of Students Leaving Compulsory Schooling in Portugal. The theoretical framework, on which the study is based, refers to curriculum and curricular policies. Of qualitative quality, the research counted on the participation of Secondary School/Middle School teachers, through interviews conducted in the two countries. Regarding the Portuguese teachers, it was found that only now the changes have created conditions for the participation of schools in curricular decisions; regarding Brazilian teachers, BNCC may have a more unifying function than that of differentiating and emancipating.

Author Biographies

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Pós-Doutoranda em Ciências da Educação na especialidade Desenvolvimento Curricular na Universidade do Minho - UMINHO, Braga, Portugal.Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2012). Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). É professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Grupo de Pesquisa Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias - GECDOTE. Pesquisadora participante do Observatório do Ensino Médio Catarinense - OEMSC. Tem experiência na área de ensino de Matemática na educação básica e no ensino superior e na formação de professores. Desenvolve pesquisas envolvendo temas como: currículo, políticas curriculares, autonomia e flexibilidade curricular, práticas educativas na Educação Básica.

José Carlos Bernardino Morgado, Instituto de Educação - Universidade do Minho , Portugal

Doutorado em Educação pelo Instituto de Educação - Universidade do Minho, Portugal(2003)
Professor Associado do Instituto de Educação - Universidade do Minho , Portugal

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Artigos