CURRICULAR DECOLONIZATION IN A QUILOMBOLA SCHOOL - POSSIBILITY OF A MORE CURRICULAR AND SOCIAL JUSTICE

Authors

  • Valéria Campos Cavalcante Universidade Federal de Alagoas http://orcid.org/0000-0001-9512-1531
  • Paulo Marinho Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Membro da Comunidade de prática de investigação- Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas - CAFTe)/Professor Visitante no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (2015-2019). http://orcid.org/0000-0003-4898-2982

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p963-989

Keywords:

Curriculum, Curricular and social justice, Quilombola School, Curricular decolonization.

Abstract

This article highlights the construction and development of a curricular decolonization based on cultural knowledge funds and curricular recontextualization processes based on the diversity of knowledge of a Quilombola community. It was based on an intervention-collaborative research that assumed as general objective the construction and development of counterhegemonic curricula, in the sense of allowing more curricular and social justice, in contexts characterized by strong exclusions of several orders. The study involved students and teachers of Elementary Education, students and professors/researchers of Higher Education. The experience of this curriculum allowed to extrapolate hegemonic curriculum embedded in epistemological legacies of colonialism, in which students weave their practices from existing knowledge networks, increasing knowledge about culture of community in which they live. It allowed the recognition, reconstruction and strengthening of a cultural identity and promoted more motivation and active participation in the

Author Biographies

Valéria Campos Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas

Doutora pelo Programa de Pós Graduação CEDU-UFAL, Possui Mestrado em Educação CEDU-UFAL (2009), graduação em Pedagogia e Letras. Especialização em Formação de Professores da EJA - CEDU-UFAL (2006). É coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Currículos e Diversidades, está ainda vinculada ao Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos. Tem experiência na área de Letras , Pedagogia e Currículo Escolar, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Planejamento, Currículo, Avaliação, Gestão Escolar, sujeitos da EJA, formação de professores, Alfabetização e Letramento.

Paulo Marinho, Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Membro da Comunidade de prática de investigação- Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas - CAFTe)/Professor Visitante no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (2015-2019).

Possui doutorado em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação da aprendizagem e sucesso escolar; Avaliação institucional escolar; Cultura(s) organizacional(is)/Escolar(es); Culturas profissionais docentes; Cotidianos; Políticas educacionais e curriculares; Filosofia da Ciência. Especialização em Ciências sociais e do comportamento e em Educação e Formação de Adultos. 

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Published

2019-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático: Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social