CHEMISTRY TEACHER EDUCATION IN RIO GRANDE DO SUL: A STUDY OF CURRICULAR STRUCTURES OF ACADEMIC COURSES

Authors

  • Carlos Ventura Fonseca Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
  • Flávia Maria Teixeira dos Santos UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p721-750

Keywords:

Teacher education. Curriculum. Chemistry education.

Abstract

The present paper aims to investigate the curricular structures of 27 Academic Programs in Chemistry Teacher Education in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Based on proposed curricula and on data of pedagogical projects of the courses, we developed an exploratory qualitative study, focusing on documentary research. Through content analysis, the subjects of each course were categorized based on their titles and syllabi, evidencing, in this procedure, the absolute number and the workload of these subjects. The evidences indicate that the formative models proposed by the investigated courses, although hybridized, present themselves as more oriented by technical rationality, since their priority seems to be more focused on the specific contents of Chemistry, whereas the specificities of the teaching profession are segregated into minor areas.

Author Biographies

Carlos Ventura Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), mestrado em Química (Educação Química) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação Química, atuando principalmente nos seguintes temas: representações sociais, ensino de Química/Ciências e formação de professores.

Flávia Maria Teixeira dos Santos, UFRGS

Flávia Maria Teixeira dos Santos é Professora Associada da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Química pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Formiga (1990), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Fez pós-doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Londres, de 2011 a 2012. Foi professora da Educação Básica por 13 anos e, desde 2001, atua na educação superior, com experiência na docência e na pesquisa. Foi coordenadora da Coordenadoria das Licenciaturas da UFRGS no período de 2009 a 2011. Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) e o Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI-CAPES-UC) na UFRGS. É co-editora da Revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI). Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, dinâmica das interações, interações discursivas em sala de aula e ensino-aprendizagem de Química.

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Published

2018-10-08

Issue

Section

Artigos