TEACHING LEARNING: PIBID AND TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p25-44Keywords:
Self-Regulation of Learning. Teacher training. Pibid.Abstract
With this article we aim to confront two research moments conducted with eighteen academic students of the Education Graduation who participated as Pibid scholars. A training course to the scholars was held in this program, having as goal, in a first moment, to identify the scholars perceptions towards their learning about the teaching practices developed in the schools, as a result of their participation in the program; in the second moment, to confront these perceptions to the testimonials given in the training course, when the scholars were encouraged to reflect on their practices, grounded in the Self-Regulation theory. The analysis showed that they reshaped their discourses and practices in relation to the records made at the first moment. We realized that the scholars, by studying the Self-Regulation of Learning construct, reflected on their practices and realized the need to invest in self-regulatory strategies to improve their learning and teaching practices performed in literacy classes in that they worked.
References
BRASIL. Decreto nº 7.219 de 25/06/2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência e dá outras providências. Disponível em: . Acesso em: setembro 2014. BRASIL. Portaria 096/2013 de 02.08.2013. Trata das atualizações e do aperfeiçoamento do regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência. Disponível em: . Acesso em: setembro 2013.
DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. In: Revista Educar, n. 31, p. 213-230, Curitiba/ UFPR, 2008.
FERNANDES, Evaristo Vicente. Psicologia da educação escolar moderna. Aveiro/Portugal: Edipanta, 2012.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Auto-Regulação da Aprendizagem. Ciência e Conhecimento – Revista eletrônica da Ulbra São Jerônimo, v. 02, p.2-6. 2007.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Abordagem (auto)biográfica - narrativas de formação e de autorregulação da aprendizagem reveladas em portfólios reflexivos. Porto Alegre: Revista Educação/PUCRS, v. 34, n. 2, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
HYPOLITTO, Dinéia. A Formação do Professor em descompasso com a realidade. Revista Integração Ensino Pesquisa Extensão, Ano IV, n. 14, agosto p. 194-198,1998.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
NOVACK, George. Introdução à lógica marxista. Traduzido por Anderson R. Félix. São Paulo: Instituto José Luis e Rosa Sundermann, 2005.
ROSÁRIO, Pedro; et al. Auto-regular o aprender em sala de aula. In: ABRAHÃO, Maria Helena M.B. (Org.) Professores e Alunos: aprendizagens significativas em comunidades de prática educativa. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 115-132, 2008.
ROSÁRIO, Pedro Sales; NÚNÊZ, José Carlos; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio. As travessuras do Amarelo. Americana: Adonis, 2012.
LOPES DA SILVA, Adelina; et al. Aprendizagem Auto-Regulada pelo Estudante: perspectivas psicológicas e educacionais. Colecção Ciências da Educação século XXI. Porto: Porto - Portugal, 2004.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. A aprendizagem estratégica: uma aposta na autorregulação. Lisboa: Desenvolvimento Curricular, Ministério da Educação, 2002.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. O conhecimento estratégico e a auto-regulação da aprendizagem: implicações em contexto escolar. In: Lopes da Silva, Adelina. et al. (Org.). Aprendizagem auto-regulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais. Porto: Porto Editora, 2004. p.77-94.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Formação de Professores em contextos colaborativos. Um projecto de investigação em curso. Universidade de Lisboa: Revista de Ciências da Educação Sísifo, n. 8, jan/abr, 2009.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo M. Autorregulação da aprendizagem: abordagens teóricas e desafios para as práticas em contextos educativos. Cadernos de Educação, FAE/PPGE/UFPEL, n.45, jul/ago, p.2-20, 2013.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; MACHADO, Flor Rejane. Escrita de resumo e estratégias de autorregulação da aprendizagem. Cadernos de Pesquisa Fundação Carlos Chagas. v.45, n.155, jan/mar, p. 30-55, 2015.
ZAMPIERI, Marília; SCHELINI, Patrícia Waltz; PASCUALON, Jussara Fatima. Metacognição e monitoramento metacognitivo: das definições originais ao momento atual. In: BORUCHOVITCH, Evely.; SANTOS, Acácia Angeli; NASCIMENTO, Elizabeth (Orgs). Avaliação psicológica nos contextos educativos e psicossocial. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 79-104, 2012.
ZIMMERMAN, Barry Judge. Academic studying and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. Educational Psychologist. n. 33, p. 73-86, 1998.
ZIMMERMAN, Barry Judge. Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In Boekaerts Monique, Paul Pintrich, Zeidner Moshe (Eds.), Handbook of Self-Regulation. New York: Academic Press, p. 13-39, 2000. ZIMMERMAN, Barry Judge. From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive carrier path. Educational Psychologist, v. 48, n.3, p.135-147, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.