THE OFFICIAL SCHOOL CURRICULUM AS THE OBJECTIVE EXPRESSION OF THE SUBJECTIVE REASON
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p45-61Keywords:
School curriculum. Subjective reason. Objective reason.Abstract
The context of the birth of the field of school curriculum refers to the development of the industrial model of society in the United States at the end of the 19th century. Based on the texts of Theodor W. Adorno and Max Horkheimer, this papaer intends to discuss the idea that the school curriculum, from this historical context, materializes in the school the reason subjective at the expense of the objective reason. This text is organized in two segments. The first one, called "In the sphere of concepts", we explore the idea of objective reason and subjective reason, as well as the passage from one to the other in historical development. In the second segment, we explore how these reasons are materialized in the school curriculum, exploring only the objective elements and contents. Even in a synthetic character, as a paper assumes, this study envisions that the school curriculum for the masses was born as a social project to boost the industrial economic development and brought with it the deep marks of subjective reason.
References
ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
__________. Dialectica negativa. (Versão em espanhol – Tradução de José Maria Ripalda). Madrid: Taurus, 1975.
HEGEL, G. W. F. Filosofia da história. UNB: Brasília, 2005.
HORKHEIMER, Max. Eclipse da Razão. São Paulo: Centauro, 2002.
MOREIRA, Flávio Barbosa. Educação, currículo e sociedade. São Paulo: Cortez, 2000.
SHELBAUER, Analete Regina. A constituição do método de ensino intuitivo na província de São Paulo (1879-1889). Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da USP. São Paulo, 2003.
TYLER, Ralph W. Princípios básicos de currículo e ensino. 4. ed. Porto Alegre: Globo, 1977.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares et ali. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.