LITERATURE AND STATE: IS THERE A VALUABLE PLACE TO IT?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p401-428

Keywords:

Neoliberalism. Elementary School. Curriculum. Literature.

Abstract

This paper discusses the impacts generated by neoliberalism in Brazilian education as a result of the stimulus to challenge. This process of "Mcdonaldization of education", "centralizing decentralization" and "decentralized centralization" are neoliberal legacies according to Gentili (2016). Otherwise, this paper also questions the devaluation of literature and it’s contributions to the portuguese language by exposing Literary Studies' almost inexistence to a subject matter fused to the studies of Portuguese language, both in a national and a statal context. The understanding of neoliberalism's acts inside the national educational curriculum is presented here using: an analysis of how the literature class is treated, focusing on elementary education with the National Curriculum Parameters - PCN (BRAZIL, 1998); In Pernambuco's State, this paper refers to three documents to be explored:
1. "Curriculum Standards of Portuguese Language for Elementary, Middle, and High School Education" - PCLP (PERNAMBUCO, 2012b); 2. "Parameters in the Classroom: Portuguese: Elementary, Middle, and High School Education " - PSA (PERNAMBUCO, 2013); 3. "Portuguese Curriculum for Elementary School" - CPEF (PERNAMBUCO, 2012a) is also presented here.

Author Biographies

Walter Cavalcanti Costa, Federal University of Pernambuco

Master in Education, by the PPGE/UPE and doctorate in Literature Theory, by the PPGL/UFPE.

Amara Cristina De Barros e Silva Botelho, Federal University of Pernambuco

Professor of the permanent staff of the Professional Masters in Education PPGE-UPE/Mata Norte and Vice-coordinator of the Professional Master's Degree in Literature - Mata Norte Campus.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. Trad, Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa: Editorial Presença; Martins Fontes, 1980.

ANDRADE, Oswald. Memórias sentimentais de João Miramar. São Paulo: Globo, 2004.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George (orgs). Pesquisa qualitativa com texto, imagem, som: um manual prático. Trad. Pedrinho A. Guareschi. 12 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BERNARDO, Gustavo. Redação inquieta. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

BRASIL. Lei nº 11738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11738.htm>. Acesso em: 21 fev. 2016.

BRASIL. Lei nº 12244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm>. Acesso em: 22 jun. 2017.

BRASIL. Orientações curriculares para o Ensino Médio; volume 1. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

COSTA, Walter Cavalcanti; BOTELHO, Cristina. A experiência do aluno do 6º ano do Ensino Fundamental II para a leitura do texto literário. HOLOS, Ano 31, Vol. 8. 2015. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2829>. Acesso em: 19 mar. 2016.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

GARCIA, Othon M. Comunicação em prosa moderna. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1978.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. Disponível em: <http://firgoa.usc.es/drupal/node/3036>. Acesso em: 21 fev. 2016.

LEITÃO, Carolina Sá. Diário de Pernambuco. Apenas 37% das escolas do estado têm biblioteca. Disponível em: <http://www.diariodepernambuco.com.br/app/noticia/vida-urbana/2016/02/24/interna_vidaurbana,628870/apenas-37-das-escolas-do-estado-tem-biblioteca.shtml>. Acesso em: 16 mar. 2016.

LESSA, Luiz Carlos da Silva. O Modernismo brasileiro e a língua portuguesa. Rio de Janeiro: Grifo, 1976.

LIBÂNEO, José Carlos et al. Educação escolar: Políticas, Estrutura e Organização. São Paulo: Cortez, 2012.

OLIVEIRA, Dalila Andrade et al. Políticas de responsabilização e gestão escolar na educação básica brasileira. In: Linhas Críticas. Brasília, DF,v. 20, p. 529-548, set./dez. 2014.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Currículo de Português para o Ensino Fundamental.Governo do Estado de Pernambuco. Secretaria de Educação. Recife: SE. 2012a.

______.Secretaria de Educação. Educação em Rede. Disponível em: <http://siepe.educacao.pe.gov.br/WebModuleSme/itemMenuPaginaConteudoUsuarioAction.do?actionType=mostrar&idPaginaItemMenuConteudo=5920>. Data de acesso: 15 abr. 2017.

______. Secretaria de Educação.Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental e Médio. Governo do Estado de Pernambuco. Secretaria de Educação. Recife: SE. 2012b.

______. Secretaria de Educação. Parâmetros na Sala de Aula: Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental e Médio. Governo do Estado de Pernambuco. Secretaria de Educação. Recife: SE. 2013.

ROGER, Jérôme. A crítica literária. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.

SACRISTÁN, J. Gimeno; GÓMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 4ª ed. Artmed, 1998.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

______. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores associados, 2013.

SILVEIRA BUENO, Francisco. Estudos de filologia portuguesa. 4 ed. São Paulo: Saraiva, 1963.

SÜSSEKIND, Flora. Tal Brasil, qual romance?. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos