TEACHER'S TRAINING IN TECHNOLOGY:DARING DIALOGUES BETWEEN THE UNIVERSITIES AND SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p221-248Keywords:
Teacher training. University. Elementary school.Abstract
This paper presents the results of an experiment developed by a Study and Research Group named Teacher, School and Educational Technologies (GEPPETE) when planning, developing and evaluating a course named Technology and Education in Cyberculture that was designed to help teachers in their training process. The course was part of a project named EduPesquisa conducted in a partnership with Curitiba’s Local Department of Education, the Federal University of Paraná and the National Department of Basic Education between the years 2013 and 2015. As to the methodology, authors like Saldaña (2013) and Bardin (2009) reference this production and the ATLAS.ti software was used for the qualitative data analysis. The theoretical foundations are based on Marcelo (1999), and Freire (1968, 1987 and 1998). This study aims to identify the consequences of elementary school teacher training when this occurs in partnership with a university. The research revealed explanatory categories of the process, which are the emotions of the teachers before the opportunity to study and research while on duty; the conceptual changes and points of view about the research; and writing an article on their studies, research and reflections, communicating them to their peers and the academic community. In other words, we may state that the process experienced by the teachers has approximated them to the university and to the “theoretical and academic life”, bringing the reality of the elementary school teacher’s personal and professional life closer to the scientific and theoretical production demands in their academic lives.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009. BRASIL.UFPR. Projeto Básico EduPesquisa 2014. Curitiba,29 de agosto de 2014.
BRITO, Glaucia da Silva; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da .Educação e novas tecnologias: um re-pensar. 3. ed. Curitiba: Editora IBPEX Dialógica, 2011.
CASTELLS, Manuel.A Sociedade em rede.6.ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002. FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Tradução de Claudia Schilling. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
______. Pedagogia do Oprimido. 24. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da Autonomia. 6. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1998.
______. Pedagogia da Autonomia. 52. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2014.
GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Educ. Rio de Janeiro, v13 n.37, 2008.
LÉVY,Pierre.Cibercultura.Trad.CarlosIrineudaCosta. SãoPaulo:Editora34, 1999.
MARCELO, Carlos García .Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora,1999.
NÓVOA, A. Nota de apresentação. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
RAMAL, Andrea Cecília. Educação na Cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SALDAÑA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researchers.London: Sage,2013.
SIMONIAN, Michele. Formação continuada em ambiente virtual de aprendizagem: elementos reveladores da experiência de professores da educação básica. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação). Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em:<http://www.ppge.ufpr.br/teses/M09_simonian.pdf> Acesso em: 27 out.2016.
SIMONIAN, Michele. Formação Continuada do Pedagogo: elementos estruturantes da articulação das tecnologias na cultura da escola. Projeto de Tese. Apresentado no Seminário Avançado de Tese em 2015. Curitiba:PPGE/UFPR, 2015.
SIMONIAN, Michele. Plano de Estudos no Exterior: Edital 19/2016 Capes. Curitiba: PPGE/UFPR, 2016.
STRECK, Danilo.R; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José.(orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
VALENTE, J. A. Educação ou aprendizagem ao longo da vida. Pátio. Revista Pedagógica. Porto Alegre, v. 8, n. 31, p. 12-15, 2004. Disponível em < http://www.redadultosmayores.com.ar/buscador/files/DESAR005.pdf> Acesso em 26/02/2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.