POPULAR EDUCATION AND INCIDENCE IN PUBLIC POLICIES INSERIR TÍTULO EM LÍNGUA INGLESA
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p62-81Keywords:
Popular Education. Citizen Participation. Public Policies.Abstract
The aim of this article is to support the thinking of citizen participation and the influence in public policies from the perspective of popular education. That subject have been matter of thinking get from different practices of popular education in Latin America that have the aim of democratization of public policies and his management. We are involved with different practices and narratives about the subject and therefore we should do the explication about the meaning, the criterions and the methodologies that do the direction of popular education practices in this field of social life. The methodology that was used is a bibliographic review and a systematization of the actual debate in Latin America about this subject. In CEAAL Popular Education Council of Latin America this subject is considered as an strategic key of action of popular education in this moment of many changes that we are living in Latin America and all over the world. Questions about our concept and kind of action of popular education we are referring and the direction and quality of the practices of influencing in public policies that we are running away, this are some of the subjects we are thinking about in CEAAL about the whole of popular education in this kind of practices.
References
ALVAREZ, Edgardo. La educación popular y las políticas públicas: reflexión em torno al desafio de la incidência política. Revista La Pirágua, Panamá, n 22, p 25-28, CEAAL,2005.
ASSMANN, Hugo. Reencantar a Educação. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
BENEVIDES, Maria Vitória. A Cidadania Ativa. São Paulo: Editora Ática, 1991.
BOURGOS, Crespo, Carlos. El desafio de Aprender. Quito: CAFOLIS Grupo Apoyo, 2005.
CASTILLO, Adolfo; OSORIO, Jorge. Construccion de ciudadanias en América Latina: Hacia una agenda de la educación ciudadana, 1997.
DANIEL, Celso. Gestão Local e Participação da Sociedade. São Paulo: Revista Polis: Participação Popular nos Governos Locais. São Paulo, n. 14, p. 21-42, 1994.
DOWBOR, Ladislau. A Reprodução Social: propostas para uma gestão descentralizada. Petrópolis:Vozes, 1998.
FREIRE, Paulo. In: Fórum de Participação Popular das Administrações Municipais: Poder local, participação popular e construção da cidadania. s/l., 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992a.
__________. Educação Permanente e as Cidades Educativas: Política e Educação. São Paulo: Cortez, 1992b.
LEIS, Raúl. Incidencia politica y cidadania activa. Revista La Pirágua, Panamá, n. 22, p. 12-18, CEAAL, 2005.
MARQUES, Mário Osório. Aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Rio Grade do Sul: Unijuí, 1995.
PENA-VEGA, Alfredo; ALMEIDA R. S. Cleide; PETRAGLIA, Izabel. Edgar Morin: Ética, Cultura e Educação São Paulo. Cortez, 2001.
REDE DE EDUCAÇÃO CIDADÃ. Equipe do Talher Nacional. Educação Popular como Política Pública. Texto para debate. Brasília, 2008, Mimeografado.
WOLA - Programa Centro Americano de Capacitação em Incidência. Manual Básico para la Incidência Política, Oficina en Washington para la Incidencia Politica, 2002, p. 6-7, pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.