<strong>CURRENT FEATURES OF THE INTERNATIONALIZATION POLICIES OF BRAZILIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS</strong>

Authors

  • Manolita Correia Lima ESPM

Keywords:

Internationalization of higher education, Internationalization policies, Education management, Active internationalization, Passive internationalization.

Abstract

This paper is a Brazilian replication of an Association Internationale des Universités’ survey, which tries to explain the meaning of internationalization of education to universities, as well as the degree of structuring of their internationalization policies and the real practices of these institutions in the international arena. The survey instrument aimed the executive in charge of the internationalization bureaux in each institution affiliated to the Brazilian Universities Forum to International Affairs. Data suggest that Brazilian universities see internationalization as cooperation programs; therefore its internationalization intents are mostly passive. Few of them have written internationalization policies that could reach the entire organization in a collective effort; as a consequence, policies when available are of little help. Though mostly supported by public funds mainly driven to research efforts, the most influential social actors in internationalization matters are researchers, and the most pushing actors towards internationalization are the students.

Author Biography

Manolita Correia Lima, ESPM

CORREIA LIMA, Manolita1,Bacharel em Ciências Sociais (Paris 3), mestre em Sociologia (Paris 7), doutora em Educação (USP); tem 20 anos de experiência docente, coordena o Núcleo de Pesquisas e Publicações (ESPM), colabora no Centro de Altos Estudos em Propaganda e Marketing (ESPM), na área de Ensino, Pesquisa e Formação Docente da Angrad, na área de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade da Anpad. Investiga e publica sobre temas subordinados à metodologia de ensino e pesquisa, formação docente, ensino de Administração, internacionalização da educação superior e respectivo impacto sobre a organização da educação brasileira. BETIOLI CONTEL, Fábio, Bacharel em Geografia (USP), mestre e doutor em Geografia Humana (USP). Realizou parte do doutorado na Alemanha (Friedrich-Schiller-Universität Jena) onde foi também professor/pesquisador visitante (Gastwissenschaftler). Lecionou nos cursos de Administração e Relações Internacionais da ESPM e atualmente é professor no Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Tem experiência docente na área de Geografia Humana e de pesquisa em temas relacionado aos usos do território, sistema bancário e financeiro brasileiros, e internacionalização da educação superior.

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Artigos