<strong>POST-GRADUATION AS A PLACE FOR EDUCATIN AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF UNIVERSITY TEACHERS</strong>

Authors

  • Beatriz Maria B. Atrib Zanchet Faculdade de Pelotas

Keywords:

teacher formation, higher education, teacher learning

Abstract

Trying to understand how scholars learn and are formed in the post-graduate courses in education, developed the search: University Teaching: a training and learning in Post-Graduate Education in bringing together researchers and UNISINOS UFPel. The data gathering was through questionnaires online with open questions about learning, among, training other reasons.Thirteen teachers of different professions answered and became our interlocutors in this research.The speakers were selected from a survey conducted by Network for Research on Higher Education that mapped dissertation / thesis on education of teachers from professions in the period 1995/2005. We have teachers from universities all in the state of Rio Grande do Sul UNISINOS, UFPel, UFSM, PUC-RS, UPF. We analyze the data to support the reference Marcelo Garcia, Nóvoa e Zabalza, to understand how PPGEdu can build up places of learning and training of teachers. Results can say that PPGEdu constitute itself into another stage, another level of training where they develop themselves professionally.

Author Biography

Beatriz Maria B. Atrib Zanchet, Faculdade de Pelotas

ZANCHET, Beatriz Maria B. Atrib, Professora da Faculdade de Pelotas, atuando nas áreas de ensino e pesquisa. Como professora do quadro de docentes permanentes, integra o Programa de Pós-graduação em Educação. Atualmente faz parte do grupo de Pesquisa Interinstitucional que desenvolve o projeto Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional em pareceria com a UNISINOS e, também em parceria com a UNISINOS desenvolve o projeto de pesquisa (Re)significando a escola como espaço formativo: dos diálogos com a comunidade escolar à sistematização de conhecimentos. Coordena o projeto de pesquisa Trajetórias, Saberes e Formação dos professores do ensino médio: concepções de conhecimento, representações e repercussões na prática pedagógica. É bolsista Produtividade em Pesquisa pelo CNPq.

Issue

Section

Artigos