<strong>FROM FACE TO FACE TO DIGITAL LEARNING: A SIGNIFICATIVE CHANGE IN THE TEACHERS’ FORMATION COURSE (LANGUAGES COURSE)</strong>

Authors

  • Angelita Gouveia Quevedo PUCSP/ TEED
  • Mercedes Crescitelli PUCSP/ TEED.

Keywords:

distance education, blended-learning, teachers’ formation course, language learning.

Abstract

Learning mediated by computer environments is a reality in many educational institutions consequently, classes can continue beyond the school and university walls, and teachers and learners can communicate at any time. Therefore, it is important that we the challenges that emerge when we try to incorporate ICT in the teachers’ formation curriculum. The Languages Course from the Pontifical Catholic University of São Paulo has introduced blended-learning disciplines due to the national teachers’ formation directives that emphasize the need to integrate ICT in the curriculum of the teachers’ formation courses. In this article, we focus the experience (in process) to discuss the challenges of such implementation.

Author Biographies

Angelita Gouveia Quevedo, PUCSP/ TEED

Professora. PUCSP/ TEED. Departamento de Inglês Licenciada Em Língua e Literatura Inglesas (1980) e Bacharel em Traduçäo- Inglês-Português pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1981)/ mestre (1987) e doutora (2005) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem, também pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com pós-doutorado em Lingüística realizado na Unicamp, com a profa. Dra. Denise Bertoli Braga. Atualmente coordena o curso de Letras - Inglês. É avaliadora de cursos de graduação do INEP/SINAES/MEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem de língua estrangeira, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância, compreensão oral em língua inglesa, educação tecnológica, letramento digital e internet para fins educacionais. Com a ajuda da teoria da atividade, vem desenvolvendo pesquisas que abordam a educação semipresencial, a mediação, interação, desenho de curso para ambiente digital e letramento digital. Líder do grupo de pesquisa Tecnologia Educacional e Educação a Distância.

Mercedes Crescitelli, PUCSP/ TEED.

Graduada e Licenciada em Letras e Tradutor Intérprete Português-Inglês pela Faculdade Ibero Americana (1985), especialista no Ensino de Língua Portuguesa no 1o. e 2o. graus pela PUC-SP. (1986), mestre em Língua Portuguesa pela PUC-SP (1991), doutora em Filologia e Língua. Portuguesa pela USP (1997), com pós-doutorado em Lingüística realizado na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com a Profa. Dra. Kazue Saito Monteiro de Barros (2008)

Issue

Section

Artigos